Rozumienie mowy u 15-miesięcznego dziecka

Witam, mój syn kończy dziś 15 miesięcy. Nie mówi i nie rozumie mowy. Powtarza jedynie sylaby ba-ba-ba, ale kiedy pytam gdzie jest baba, to nie pokazuje na babcię. Nie reaguje na swoje imię, nie rozumie go, chyba, że mówię podniesionym lub oburzonym głosem. Chodzi w kółko po pokoju, jakby to było najlepsze zajęcie na świecie. Potrafi zapatrzeć się np na sufit i tkwić tak przez jakiś czas. Umie pokazać "tak" lub "nie" potrafi sam pić, i jeść to, co ma w rączce. Kiedy czegoś chce pokazuje paluszkiem i to rozumie. Martwi mnie jednak brak reakcji. Gdy czytamy bajkę nie interesuje go to co mówię, wydaje mi się, że nie rozumie tego, co czytam. Chce jedynie rzucać książkę lub ją drzeć. Często mnie bije. Potrafi już dawać buzi i witać się, teraz przestał. Raczej unika kontaktu wzrokowego. Jest raczej samotnikiem i woli zajmować się sobą sam. Kiedy usiłuje go zająć wspólną zabawą przeważnie szybko z niej rezygnuje, bądź zaczyna bawić się wyłączając z niej mnie. Im więcej człowiek czyta różnych artykułów o dzieciach autystycznych, tym więcej zaczyna się doszukiwać tego typu zachowań u własnego maleństwa. Proszę o jakaś radę, bo nie wiem już w jaki sposób mam interpretować jego zachowanie.
KOBIETA ponad rok temu
Katarzyna Osak Psycholog, Warszawa
16 poziom zaufania

Witam!

Każde dziecko rozwija się we własnym tempie, a powoływanie się na jakiekolwiek normy rozwojowe jest tylko wtedy przydatne, gdy mamy więcej doświadczenia wynikającego z obserwacji innych dzieci w podobnym wieku. Pani synek jest jeszcze bardzo mały i z pewnością nie musi posiadać wszystkich umiejętności przypisanych dzieciom 15-miesięcznym (są pewne dopuszczalne odchylenia rozwojowe, choćby w przypadku umiejętności językowych).

Opisane przez Panią zachowania synka mogą jednak rzeczywiście wskazywać na pewien uzasadniony niepokój (np. utrata wcześniej opanowanych umiejętności, słabo rozwinięta mowa bierna, czyli rozumienie mowy), a pojawiające się wątpliwości powinny zmobilizować Panią do poszukania Poradni lub placówki diagnostycznej, która we właściwy, profesjonalny sposób oceni poziom funkcjonowania synka. Diagnozowanie dzieci w tak wczesnym wieku w wypadku jakichkolwiek wątpliwości i niepokojów jest wręcz konieczne, ale też niestety niesie ze sobą ryzyko postawienia niewłaściwej diagnozy.

Dlatego zalecam wyszukać placówkę diagnostyczną doświadczoną i kompetentną (w ocenie innych rodziców i specjalistów). Ponieważ nie znam Pani miejsca zamieszkania - trudno mi taką placówkę wskazać. Opis zachowania synka może wskazywać na autyzm, ale także na opóźnienie w rozwoju, świadczyć o nieharmonijnym rozwoju lub wskazywać na tzw. afazję rozwojową. Placówki specjalizujące się w diagnozowaniu autyzmu z pewnością pomogą Pani w zdiagnozowaniu synka - potwierdzą lub wykluczą autyzm, ale także mogą wskazać ewentualnie inny kierunek diagnostyczny.

Proszę pamiętać jednak, że niezależnie od postawionej diagnozy, jeśli stwierdzone zostanie zaburzenie rozwoju, sama diagnoza nie wystarczy. Potrzebna będzie szybka interwencja terapeutyczna.
 

0
Mgr Agata Majda Pedagogika, Olkusz
65 poziom zaufania

Pomijając czytane artykuły o autyźmie i innych zaburzeniach to rozwój mowy a w zasadzie jej brak już powinien zaniepokoić. Proponuję wizytę u logopedy i psychologa.
Pozdrawiam AM

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty