Zapytaj lekarza

7 4 0 , 6 1 1

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Chcę schudnąć 10 kg w miesiąc

Dzień dobry! Mam 13 lat i ważę 60 kg, i mam 157 cm wzrostu. Bardzo chciałabym schudnąć ok. 10 kg w ciągu miesiąca. Codziennie chodzę z psem na spacery, często razem biegamy, staram się jeść coraz mnie słodyczy, ćwiczę. A czasu coraz mniej. Na śniadanie z reguły jem albo serki, albo kanapkę, na obiad coś gotowanego (zależy, co babcia ugotuje), a na kolację też jakieś kanapki. Bardzo proszę o pomoc i jakiś dobry jadłospis (coś oprócz ryżu, ciemnego pieczywa, ponieważ nie mogę jeść z powodu uczulenia). Z góry dziękuję ;)
13 LAT ponad rok temu

Zanim zaczniesz odchudzanie

Nadejście wiosny i zbliżające się lato stają się motywacją wielu osób do zrzucania nadprogramowych kilogramów. Baszar El-Helou z Pracowni dietetycznej WANILIA, opowiada o tym, jakie kroki należy podjąć, by odchudzanie nie wyrządziło naszemu organizmowi negatywnych symptomów.

Witam ciepło!

Rzeczywiście masz nadwagę.

Fizjologiczna dieta odchudzająca, to taka, która powoduje utratę 0,5-1 kilograma tygodniowo. Utrata 1 kg tkanki tłuszczowej jest równoznaczna ze spaleniem bądź niedostarczeniem (poprzez zastosowaną dietę) 7 tysięcy kcal. Aby osiągnąć utratę masy ciała rzędu 0,5 kg tygodniowo, trzeba stworzyć deficyt 500 kcal dziennie (czyli spożywać mniej o 500 kcal niż wynika to z normalnego zapotrzebowania organizmu). W przypadku utraty masy ciała rzędu 1 kg tygodniowo – należy „odebrać” organizmowi 1000 kcal dziennie. 

Na pewno odradzam wszelkiego rodzaju głodówki. Więcej informacji na ich temat znajdziesz pod adresem:
http://portal.abczdrowie.pl/glodowka-czy-warto.

Dobór produktów spożywczych w czasie zakupów ułatwi Ci lektura artykułu mgr Gabrieli Wanat:
http://portal.abczdrowie.pl/czy-wiesz-co-masz-w-koszyku.

Prosiłabym więcej informacji na temat Twojej alergii. Na co dokładnie jesteś uczulona?

Zalecałabym spożywanie 5 posiłków dziennie:
- śniadanie, obiad, kolacja jako posiłki główne, o większej kaloryczności,
- II śniadanie, podwieczorek - mniejsze, o mniejszej kaloryczności, w formie przekąsek.
Ostatni posiłek zalecałabym na 2-3 godziny przed snem. Przynajmniej 1 posiłek powinien być ciepły. Nie można zapominać o śniadaniu. Posiłki powinny być spożywane w spokoju, powoli. Należy dokładnie żuć każdy kęs. Od stołu dobrze jest odejść z niedosytem – uczucie sytości pojawia się dopiero po pewnym czasie.

Zamiast czerwonego mięsa korzystniej jest spożywać ryby. Mało kilokalorii ma: dorsz, flądra, mintaj, morszczuk, sandacz, szczupak (poniżej 100 kcal/100 g). Z wędlin najlepiej wybierać te chude (szynkę z piersi indyka, polędwicę). Wykluczyć trzeba tłuste balerony, parówki, salami, boczek, mięso ze skórą.

Z diety powinno się wykluczyć produkty zawierające cukry łatwo przyswajalne: cukier, miód, dżemy, ciasta, ciastka, czekolady i inne łakocie. W diecie odchudzającej nie ma miejsca także na fast foody.

Jeśli chodzi o słodycze, to proponowałabym zdrowsze zamienniki, i są to:
- galaretki owocowe,
- kisiele (wyporcjowane), zdrowsze jeśli dodamy do nich np. starte jabłko,
- batony zbożowe (typu muesli),
- sorbety owocowe,
- koktajle mleczno-owocowe,
- musy owocowe,
- kakao na odtłuszczonym mleku,
- cukierki na bazie słodzików,
- lody śmietankowe (wyporcjowane) bez dodatków.
Nie polecam czekolad typu light - czasem zawierają nawet więcej kilokalorii niż czekolady tradycyjne.

Z metod kulinarnych najkorzystniejsze jest gotowanie na parze – pozawala na „zaoszczędzenie” witamin i składników mineralnych, traconych w czasie obróbki kulinarnej. Należy unikać smażenia. Jedzenie może być także przygotowywane metodą pieczenia, duszenia w małej ilości tłuszczu. Należy zrezygnować z zagęszczania zup i zabielania.

Wyeliminować z diety powinnaś: cukier dodawany do kawy i herbaty, kolorowe, słodzone napoje gazowane i soki z dodatkiem cukru, tłuste wędliny, serki topione, serki typu fromage, feta, sery żółte, tłuste, zawiesiste zupy (śmietanę można zastąpić np. jogurtem 0%), tłuste placki, kotlety, kluski, ciasta, ciasteczka, fast foody, smażone potrawy (zwłaszcza w panierce, która chłonie tłuszcz jak gąbka).

(Jeżeli jesteś uczulona na którykolwiek z wymienionych produktów, wyeliminuj go z diety).

Przykładowe ćwiczenia znajdziesz na: http://abccwiczenia.pl/ .

Pozdrawiam ciepło i życzę wielu sukcesów w Nowym Roku!

PS Przy założeniu umiarkowanej aktywności fizycznej, Twoja dieta odchudzająca nie powinna dostarczać mniej niż 2000 kcal.

Dietetyk, autorka wielu tekstów dotyczących problematyki odchudzania i zdrowego żywienia.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy