Co zrobić, gdy nie radzę sobie w pracy?

Chodzę do pracy, bo muszę zarabiać na swoje utrzymanie. Jednak jakim kosztem? Często choruję, bo źle się czuję w pracy, codziennie odczuwam jakiś lęki w pracy. Czy to jet nienormalne? Boję się rozmawiać z ludzmi, udaję szczęśliwą choć tak naprawdę jestem bardzo smutna, nie umiem normalnie swobodnie rozmawiać z ludźmi. Krępuję się i mam wrażenie, że wszyscy na mnie patrzą. Martwię się, co pomyślą o mnie inni i nie umiem sobie z tym poradzić. Codziennie przed pracą odczuwam lęk i stres. Wiem, że dobrze wykonuję swoją pracę, chciałabym być bardziej otwarta do ludzi a jednak nie umiem, i to jeśli nikt ze mną nie rozmawia obwiniam siebie za to, wydaje mi się, że ludzie mnie nie lubią i się odwracają ode mnie. Gdy tylko czuję się źle psychicznie szybko sie rozchorowywuję, bóle głowy i gardła. Potem nie przychodzę do pracy i czekam aż mi przejdzie. Najchętniej bym uciekła w takich momentach. Proszę pomóżcie co mam robić. Nie wiem czy mam depresję czy nerwicę, jak mogłabym sama to zmienić? Proszę o pomoc. Z góry dziękuję. Marzena 28 lat.

ponad rok temu

Jak radzić sobie ze stresem?

Paulina Witek Psycholog, Warszawa
74 poziom zaufania


Witam serdecznie!


W sytuacji przeciążenia psychicznego i długo utrzymującego się stresu układ odpornościowy pracuje mniej wydajnie. Pani organizm jest przemęczony i poprzez oznaki somatyczne daje informację, że potrzebuje odpoczynku i zmiany trybu życia.
Na początek proponowałabym wzięcie urlopu i wyjazd nad morze lub w góry, aby zmienić otoczenie i klimat – dla lepszej kondycji psychicznej i wzmocnienia odporności. Dobrze byłoby zastanowić się, jak widzi Pani swoją przyszłość, czy obecne miejsce pracy dostarcza Pani satysfakcji z życia zawodowego, czy tym właśnie chciałaby się Pani zajmować w przyszłości? W swoim liście koncentruje się Pani na pracy, tak jakby z nią wiązały się problemy, może to po prostu nie jest miejsce dla Pani?

W profilaktyce stresu bardzo ważne jest prowadzenie regularnego trybu życia, jadanie o tych samych porach, dbanie o higienę snu, zapewnienie organizmowi wszystkich składników odżywczych, picie przynajmniej 3 litrów wody dziennie – w stresie zapotrzebowanie na wodę znacznie wzrasta.

Proszę spróbować technik relaksacyjnych każdego dnia przynajmniej po pół godziny. W czasie pracy dobrze też jest zadbać o odpowiednio długie przerwy i wartościowy posiłek – owoce, jogurt, zielona herbata itp. Dla przykładu: połączenie orzechów z jabłkami ma działanie uspokajające. Proszę natomiast unikać pokarmów pobudzających oraz przetwarzanych typu hamburger, coca cola, kawa. Bardzo ważna jest również regularna aktywność fizyczna.

Może Pani pomyśleć o udziale w grupie rozwojowej dla kobiet, warsztatach jak efektywnie radzić sobie ze stresem itp.
Myślę, że przyczynę pojawiania się stanów lękowych najlepiej byłoby skonsultować z psychologiem i lekarzem psychiatrą. Łatwiej będzie Pani poradzić sobie z tym problemem. Dlatego namawiam na wizytę w Poradni Zdrowia Psychicznego. Życzę szybkiego powrotu do równowagi emocjonalnej.

Pozdrawiam

Mgr psychologii klinicznej, psychoterapeuta.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy