Zapytaj lekarza

7 3 6 , 6 0 7

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Czy mogę stosować taką dietę?

Wstaję rano, jem kanapkę (chleb dietetyczny z serem), po tym robię kilka brzuszków. Obiad jem tak, jak zawsze, tylko troszkę mniej. Później idę na rowerek na 20 minut. Kolację jem przed godziną 19-stą (chleb dietetyczny z szynką). Później, jak chce mi się jeść, żuję gumę. Pzed spaniem robię brzuszki + piję tylko wodę.
ponad rok temu

Zanim zaczniesz odchudzanie

Nadejście wiosny i zbliżające się lato stają się motywacją wielu osób do zrzucania nadprogramowych kilogramów. Baszar El-Helou z Pracowni dietetycznej WANILIA, opowiada o tym, jakie kroki należy podjąć, by odchudzanie nie wyrządziło naszemu organizmowi negatywnych symptomów.

Witam!

Przedstawiona dieta nie pokrywa zapotrzebowania na podstawowe składniki i witaminy, nie jest zgodna z zasadami zdrowego odżywiania się i podejrzewam, że może obniżać podstawową przemianę materii (a wtedy organizm nie będzie spalał kalorii tylko je magazynował). 

Ponieważ nie dostałam informacji na temat płci, wieku, wzrostu ani masy ciała, nie jestem w stanie określić, w jakim stopniu potrzebna jest Pani/Panu dieta. W takiej sytuacji nie mogę zrobić nic więcej, jak podać kilka ogólnych zaleceń, ważnych dla każdego w każdym wieku:

- Przede wszystkim zalecałabym spożywanie 4-5 posiłków w ciągu dnia, o stałych porach, co zapobiega nadmiernemu objadaniu się po całym dniu głodu (np. w czasie obiadu), wyrównuje poziom glukozy we krwi (co zapobiega napadom głodu, chęci na słodycze itd.). Takie małe objętościowo posiłki wcale nie doprowadzą do tycia!
- Skoro czuje Pan/Pani głód po kolacji, może to znaczyć, że spożywana jest ona za wcześnie. Ostatni posiłek należy zjeść w zależności od zwyczajowej godziny chodzenia spać (ok. 3 godz. przed).
- Proszę unikać: słodzonych, kolorowych napojów, żywności typu fast food, tłustych produktów, słonych przekąsek jak krakersy, słodyczy, smażenia.
- Prócz wody (najlepszy wybór) polecam też herbatę bez cukru.

Nie wiem również, ile powinien Pan/Pani spożywać kalorii. Chciałabym jednak pokazać, jak chociaż mniej więcej powinien wyglądać jadłospis:

  • 5 porcji produktów zbożowych,
  • 4 porcje warzyw,
  • 1-2 porcje owoców,
  • 2 porcje produktów mlecznych,
  • 1 porcję białka zwierzęcego (jajka, mięso, ryby) lub zamienników w postaci suchych nasion roślin strączkowych.

Już teraz widzi Pan/Pani w jakim stopniu deficytowy jest Pana/Pani styl odżywiania się! Grozi to dużymi niedoborami.
Podane przeze mnie porcje wcale nie są dużymi ilościami i nie należy się obawiać, że prowadząc taki styl odżywiana, zamiast chudnąć, będzie się tyło. Sekret tkwi w odpowiednim dobraniu produktów i technik kulinarnych, ale takie szczegóły są już indywidualnie dopasowywane do sytuacji. Polecam więc ponowne zadanie pytania, tym razem podając więcej informacji o sobie. 

Pozdrawiam

Dietetyk, autorka wielu publikacji dotyczączych żywienia.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy