Zapytaj lekarza

1 , 0 3 7 , 1 6 4

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Czy odchudzanie może wywołać anemię?

W ostatnim czasie intensywnie się odchudzałam, niestety od jakiegoś czasu wypadają mi włosy i mam łamliwe paznokcie. Przyjmowałam wyciąg ze skrzypu polnego, bez skutku. Jestem stale senna i łatwo się męczę. Co mam robić?
KOBIETA ponad rok temu

Odkryto nowe grupy krwi

Ciało człowieka cały czas zaskakuje. Dwie nowe grupy krwi, pokazują jak niewiele jeszcze wiemy na temat naszego organizmu. O tym, co nowe odkrycie niesie za sobą opowiadają dr Michał Sutkowski, lekarz rodzinny oraz Hanna Stolińska-Fiedorowicz, dietetyk.

W czasie stosowania diety odchudzającej, zwłaszcza gdy jest ona bardzo restrykcyjna, może dojść do różnych niedoborów w organizmie. Powinna Pani oznaczyć poziom żelaza w surowicy krwi oraz wykonać pełną morfologię. Pozwoli to ocenić, jak głębokie są to niedobory i czy Pani samopoczucie jest spowodowane mogącą wystąpić niedokrwistością niedoborową. W przypadku niskiego poziomu żelaza w surowicy oraz anemii zaleciłabym stosowanie preparatów żelaza do czasu normalizacji parametrów krwi i kontynuację leczenia przez blisko pół roku w celu uzupełnienia zapasów w ustroju. W związku z objawami, które Pani opisuje, należałoby ocenić również funkcje tarczycy, ponieważ podobne objawy mogą pojawić się w przypadku niedoczynności tego gruczołu. Stosowne badania powinien zlecić Pani lekarz rodzinny. Jeśli stosowała Pani samodzielnie bardzo rygorystyczną dietę, powinna Pani skonsultować się z dietetykiem, który pomoże Pani ułożyć jadłospis pozwalający zachować uzyskaną wagę ciała, a jednocześnie pomoże w uzupełnieniu powstałych niedoborów.

Lekarz internista.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy