Dzień dobry
Aby postawić diagnozę autyzmu, obserwuje się czy są nieprawidłowości w kontaktach społecznych (m in: dziecko może nie wskazywać palcem, zaburzona jest mimika, gestykulacja, są nieprawidłowe kontakty z rówieśnikami lub ich brak, zaburzona zabawa, dziecko nie pokazuje tego, czym jest zainteresowane, albo co pokazują mu inni, ma trudność z rozpoznawania emocji, adekwatnym reagowaniem na nie, ma trudność z naśladowaniem); w komunikacji (m.in.: mowa jest opóźniona lub zaburzona, słabe rozumienie mowy, nie służy ona komunikacji, brak gestów, echolalie, trudności z naprzemienną komunikacją, inicjowaniem rozmów, komentowaniem wydarzeń, stereotypie lub język idiosynkratyczny, brak zabaw opartych na udawaniu, naśladowaniu) oraz w sferze zachowań (m.in.: manieryzmy ruchowe, zachowania agresywne, autoagresywne, sztywności, kompulsje, rutyny, zaabsorbowanie fragmentami przedmiotów). Oczywiście nie wszystkie te zachowania muszą występować u danego dziecka.
Na podstawie Pani listu nie potrafię stwierdzić, czy córka ma autyzm, dlatego że jest on zbyt ogólny. Żeby postawić diagnozę, trzeba posiadać te wszystkie informacje o których pisałam wcześniej i zobaczyć zachowanie dziecka. Na stronie http://portal.abczdrowie.pl/gdzie-szukac-pomocy znajdzie Pani adresy pomocnych placówek, poza tym są poradnie psychologiczno-pedagogiczne, poradnie zdrowia psychicznego
Pozdrawiam