Zapytaj lekarza

1 , 0 3 7 , 3 0 7

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Indeks glikemiczny potraw

Z pewnością każdy z nas słyszał o indeksie glikemicznym potraw. Ale czy wiemy, czym to tak naprawdę jest? Obejrzyj film i dowiedz się więcej na ten temat.

Witam serdecznie,

Pani wskaźnik masy ciała BMI wynosi 24,2 - oznacza to, że nie ma Pani nadwagi. Przy masie ciała 60kg wynosić on będzie 20,7 i nadal będzie pozostawał w granicach normy.

Jeśli chce Pani schudnąć 10kg to przede wszystkim należy to zrobić mądrze i powoli. Bezpieczne odchudzanie to utrata masy ciała o 0,5-1kg tygodniowo, a więc 10kg powinna Pani zrzucić w ciągu około 3-4 miesięcy. Pytanie jak?

Przede wszystkim - REGULARNOŚĆ. Dotyczy ona posiłków - 5 w ciągu dnia (ŚNIADANIE, II śniadanie, OBIAD, podwieczorek, KOLACJA) co około 3h o stałych godzinach, bez podjadania pomiędzy nimi oraz aktywności fizycznej - codziennej.

Jakie produkty?

Przede wszystkim należy wykluczyć z diety to, co niepotrzebne, tuczące oraz niezdrowe:

- słodycze
- słone przekąski (paluszki, chipsy, solone orzeszki)
- fast food'y, dania gotowe, dania instant
- frytki, dania smażone
- słodzone napoje gazowane.

Co zamiast tego?

Przede wszystkim różnorodność. Zdrowa dieta musi dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, tzn. białka, węglowodanów oraz tłuszczów.

Źródła białka:

- mięso drobiowe (gotowane, duszone, pieczone bez tłuszczu)
- wędliny drobiowe
- jajka (2 tygodniowo)
- nabiał: jogurty - najlepiej naturalne, ponieważ zawierają mniej cukru niż owocowe, kefir, mleko - najlepiej 0,5% - zawiera mniej tłuszczu niż na przykład 2%, a prawie tyle samo wapnia, sery twarogowy chude

Źródła węglowodanów:

- pieczywo razowe
- kasze
- makarony - najlepiej razowe
- ryż - najlepiej brązowy
- otręby pszenne, płatki owsiane.

Produkty te są źródłem węglowodanów ZŁOŻONYCH, które wchłaniają się wolniej, dają uczucie sytości i dostarczają błonnika, który wspomaga przemianę materii.

Źródła tłuszczów:

- oliwa z oliwek (najzdrowsza) 

Z masła i margaryny, tak jak i z cukru, można zrezygnować.

Dodatkowo w każdym posiłku powinien się znaleźć dodatek warzywny. Warzywa w diecie redukującej masę ciała stanowią około pół kilograma. A także owoce - maksimum 200g, ponieważ zawierają dużo szybko wchłaniającego się cukru.

Mam nadzieję, że te wskazówki pomogą Pani zredukować masę ciała.

Pozdrawiam serdecznie

Dietetyk w Szpitalu Grochowskim im. dr n. med. Rafała Masztaka w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy