Zapytaj lekarza

1 , 0 3 7 , 0 9 2

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Dieta odpowiednia przy anemii

Mam 16 lat tzn 17 rocznikowo i ostatnio dowiedziałam się, że mam anemie. Lekarz wymienił mi wiele rzczy, które powinnam jeść i pić. Lecz boję się, że od tego jeszcze bardziej zgrubne. Jaka by była odpowiednia dieta przy mojej anemii, ale taka bym mogła także zrzucić zbędne tak ok 5 kg. Prosiłabym o przykładową dietę.. .Byłabym bardzo wdzięczna:)
16 LAT ponad rok temu

Parenting.pl

Parenting.pl to nowoczesny portal przeznaczony przede wszystkich dla obecnych i przyszłych rodziców, ale również dla osób zainteresowanych tematyką związanych z rozwojem i zdrowiem dziecka. Serwis posiada bogatą bazę treści.

Niedokrwistość wynikać może z niedoboru kilku składników. Zazwyczaj są to: żelazo, witamina B12 i kwas foliowy.

W przypadku niedokrwistości (z niedoboru żelaza - niedokrwistości niedobarwliwej) istotne jest zwiększenie podaży produktów zawierających żelazo łatwo przyswajalne (w Fe obfitują: wątróbka, nerki, krwiste międa, drób, ryby), a także substancji zwiększających wchłanianie tego pierwistka (np. witaminy C, fruktozy, sorbitolu - zawartych w owocach).
Produkty roślinne zawierają pewne ilości żelaza, jednak jest to żelazo gorzej wchłaniane.
Przyswajanie żelaza zwiększa także laktoza (cukier występujący w mleku krowim).
Niedobory żelaza mogą być związane z wypijaniem nadmiernych ilości herbaty (która jest źródłem tiaminy), czy kawy (kofeina zmniejsza wchłanianie żelaza). Podobnie do niedoborów może przyczynić się zbyt duże spożycie błonnika.
Anemia megaloblastyczna (erytrocyty są większe niż powinny, w morfologii krwi widoczne jest podwyższone MCV) może powstawać na podłożu niedoborów witaminy B12 i kwasu foliowego.

Nie napisała Pani, jaka jest Pani obecna masa ciała oraz wzrost, a także czy jest Pani aktywna fizycznie. Być może redukacja masy ciała nie jest wcale wskazana w Pani przypadku.

Generalnie warto włączyć do diety produkty mięsne i zmniejszyć ilość tłuszczu dodawanego w czasie obróbki kulinarnej. Aby żelazo lepiej się wchłaniało warto dodać jakieś produkty, które zwiększały by jego przyswajalność, czyli np. kwaszoną kapustę z natką pietruszki, która zawierają duże ilości witaminy C.

Dietetyk, autorka wielu tekstów dotyczących problematyki odchudzania i zdrowego żywienia.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy