Zapytaj lekarza

7 4 0 , 0 0 7

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Jak schudnąć 20 kg w 5 miesięcy?

Witam! Mam 18 lat, ważę 74 kg przy wzroście 173 cm. Wiele razy się odchudzałam, jednak nic to nie dało. W mojej rodzinie jest wiele osób z nadwagą, stąd moje skłonności genetyczne do tycia. Otyłość nie jest spowodowana żadną chorobą. Nie choruję również na choroby przewlekłe. Wiem, że z jadłospisu muszę wykluczyć białe pieczywo i większość trudno spalanych węglowodanów.   Co zrobić, by schudnąć 20 kg? Waga przeszkadza mi w normalnym funkcjonowaniu, czuję się ociężała, szybko się męczę. Proszę o pomoc. Kaja Dobrowolska
18 LAT ponad rok temu

Zanim zaczniesz odchudzanie

Nadejście wiosny i zbliżające się lato stają się motywacją wielu osób do zrzucania nadprogramowych kilogramów. Baszar El-Helou z Pracowni dietetycznej WANILIA, opowiada o tym, jakie kroki należy podjąć, by odchudzanie nie wyrządziło naszemu organizmowi negatywnych symptomów.

Witam,

W Pani przypadku na pewno nie możemy mówić o otyłości.
Co najwyżej ma Pani lekką nadwagę (tak wynika z BMI odniesionego do siatek centylowych), co wcale nie jest pewne, gdyż na masę wpływa wiele czynników.
Może mieć Pani np. więcej tkanki mięśniowej, czy mieć po prostu "ciężką" budowę ciała.

Proszę się jednak nie przejmować, tylko wyeliminować kaloryczną żywność i zwiększyć aktywność fizyczną (wiosna temu sprzyja!).
Redukcja masy o 20 kg to zdecydowanie za dużo.

Zalecałabym spożywanie 5 posiłków dziennie:
-śniadanie, obiad, kolacja jako posiłki główne, o większej kaloryczności,
-II śniadanie, podwieczorek - mniejsze, o mniejszej kaloryczności, w formie przekąsek.
Ostatni posiłek zalecałabym na 2-3 godziny przed snem.
Przynajmniej 1 posiłek powinien być ciepły.
Nie można zapominać o śniadaniu.
Posiłki powinny być spożywane w spokoju, powoli.
Należy dokładnie żuć każdy kęs.
Od stołu dobrze jest odejść z niedosytem – uczucie sytości pojawia się dopiero po pewnym czasie.

Musi się Pani kierować zasadami:
1. mięso, nabiał - odtłuszczone;
2. napoje - bez dodatku cukru;
3. warzywa - bez ograniczeń;
4. owoce - z ograniczeniem do 1 porcji dziennie ( w diecie odchudzającej);
5. tłuszcze - jeśli margaryny, to typu "light", unikamy smażenia, oleje i oliwę dodajemy jako dodatek (niewielki) do sałatek i surówek;
6. węglowodany - złożone, czyli zawarte w pieczywie pełnoziarnistym, ciemnym, w razowym makaronie, brązowym ryżu i gruboziarnistych kaszach; należy natomiast unikać węglowodanów prostych, które występują w: białym pieczywie, chipsach, łakociach, fast-foodach;
7. wyeliminować należy: cukier dodawany do kawy i herbaty, kolorowe słodzone napoje gazowane i soki z dodatkiem cukru, tłuste wędliny, serki topione, serki typu fromage, feta, sery żółte, tłuste, zawiesiste zupy (śmietanę można zastąpić np. jogurtem 0%), tłuste placki, kotlety, kluski, ciasta, ciasteczka, fast-foody, smażone potrawy (zwłaszcza w panierce, która chłonie tłuszcz jak gąbka).

Proszę zapoznać się z Piramidą Zdrowego Żywienia:
http://www.izz.waw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Ite...

Przykładowe ćwiczenia znajdzie Pani na www.abccwiczenia.pl

Pozdrawiam

--------------------------------------------------------
Jest Pani jeszcze młoda i Pani organizm się rozwija, stąd wszelkie diety mogą niekorzystnie odbić się na Pani zdrowiu.
Odchudzanie proszę podejmować tylko i wyłącznie w porozumieniu z lekarzem, bądź dietetykiem.

Dietetyk, autorka wielu tekstów dotyczących problematyki odchudzania i zdrowego żywienia.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy