Zapytaj lekarza

7 1 3 , 9 3 2

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Dieta śródziemnomorska a serce

Dieta śródziemnomorska dostarcza organizmowi odpowiednią ilość tłuszczu, energii, błonnika oraz wiele witamin i składników mineralnych. Zawiera dużo warzyw, owoce, ryby morskie, a główne źródło tłuszczu w tej diecie stanowi oliwa z oliwek. O jej wpływie na nasze zdrowie opowiada prof. dr hab. Zbigniew Gaciong, internista.

Witam serdecznie,

Nastolatki nie powinny się odchudzać. W okresie wzrostu stosowanie diet, zwłaszcza drastycznych, negatywnie wpływa na wzrost oraz dojrzewanie młodego organizmu. Do 18 roku życia występują naturalne okresu tycia i chudnięcia, które mają związek z przemianami hormonalnymi w organizmie.

W przypadku znacznej nadwagi lub otyłości zaleca się dietę zawierającą około 1200-1500kcal/dziennie oraz zachowanie zasad racjonalnego żywienia:

- spożywanie 5-ciu niewielkich, ale pełnowartościowych posiłków dziennie o stałych porach
- zrezygnowanie ze słodyczy, słonych przekąsek, jedzenia typu fast food, słodzonych napojów gazowanych
- zwiększenie aktywności fizycznej

Przy czym proporcje składników odżywczych muszą być zgodne z zaleceniami dla danego wieku. Na pewno odradzam odchudzanie się na własną rękę, bowiem często przybiera ono skrajne formy - od osłabienia do spadku metabolizmu i efektu jo-jo. A należy pamiętać o tym, że każda kolejna próba redukcji masy ciała jest trudniejsza od poprzedniej.

Zachęcam więc do wizyty u lekarza lub dietetyka w przypadku znacznej nadwagi lub otyłości bądź zachowanie umiaru i stosowanie się do zasad prawidłowego żywienia w przypadku lekkiej nadwagi, która prawdopodobnie sama minie.

Pozdrawiam serdecznie.

Dietetyk w Szpitalu Grochowskim im. dr n. med. Rafała Masztaka w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy