Zapytaj lekarza

7 4 2 , 3 3 8

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Niedokrwistość megaloblastyczna a tabletki antykoncepcyjne

Witam, choruję na anemię megaloblastyczną, niedawno przeczytałam, że estrogen wpływa niekorzystnie na witaminę b12. Czy oznacza to, że nie powinnam przyjmować tabletek antykoncepcyjnych zawierających estrogen?  
ponad rok temu

Co o naszym zdrowiu mówi żywa kropla krwi? [Specjalista radzi]

Krew może wiele powiedzieć o naszym zdrowiu, a jeszcze więcej świeżo pobrana, która natychmiast trafia pod mikroskop. Pozwala nam to określić, czy organizm jest zakwaszony, ma odpowiedni poziom wolnych rodników, nie jest obciążony toksynami, pasożytami czy grzybami.

Lek. Magdalena Kowalska
70 poziom zaufania

Droga Pani!

Estrogeny endogenne w nadmiarze, a także te egzogenne dostarczane chociażby w postaci tabletek antykoncepcyjnych rzeczywiście mogą niekorzystnie wpływać na gospodarkę witaminą B12, jednak nie jest to bardzo zauważalne działanie niepożądane.
W zależności od nasilenia niedokrwistości należy bądź przerwać terapię antykoncepcyjną lub zwiększyć odpowiednio dawki substytucyjne witaminy B12.

Proponuję, by zgłosiła się Pani do swojego lekarza rodzinnego lub hematologa w celu przedyskutowania tego tematu i podjęcia wiążących decyzji co do dalszego leczenia. Osobiście uważam, że jeśli antykoncepcja hormonalna ma być używana w celach jedynie antykoncepcyjnych a nie leczniczych nie warto ryzykować zaostrzenia niedokrwistości.

Pozdrawiam i życzę powodzenia.

Lekarz w Klinice Neurologii i Epileptologii w Szpitalu im. prof. W. Orłowskiego w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy