Niski poziom żelaza i hemoglobiony u wegetarianki

Dzień dobry, Od ponad roku jestem wegetarianką.Odebrałam dzisiaj wyniki krwi i mam niskie żelazo oraz hemoglobinę. Niski poziom żelaza jest u mnie prawdopodobnie związany ze słabym przyswajeniem, jednak pierwszy raz poziom hemoglobiny w badaniach jest poniżej normy. Czy jest możliwoś dobierania żelaza w odpowiedniej ilości z produktów niemięsnych lub suplementowanie tabletkami, czy konieczne w takim przypadku jest jedzenie mięsa? Co Pani/Pan poleca?
KOBIETA, 18 LAT ponad rok temu

Polscy naukowcy stworzyli sztuczną krew. To może być przełom w transplantologii

Naukowcy z Politechniki Warszawskiej opracowali sztuczną krew, która, jeżeli przejdzie fazę testową, może okazać się przełomem w medycynie. Wszystko ze względu na innowacyjne właściwości. - Nasza krew będzie w stanie przenosić tlen, czyli w tym wypadku nie tylko rozcieńczymy, ale zapewnimy jej też podstawową funkcję, jaką jest transport gazów - zapowiada prof. Tomasz Ciach, kierownik Laboratorium Inżynierii Biomedycznej Wydziału Inżynierii Chemicznej i Procesowej Politechniki Warszawskiej. Do tej pory ta sztuka nie udała się żadnym naukowcom na świecie. Dlatego wciąż trzeba organizować społeczne zbiórki krwi. Dzięki właściwościom związku, w sztucznej krwi będzie można między innymi przechowywać organy do transplantacji. - Organy, które się pobiera do przeszczepu, bywają otłuszczone bądź uszkodzone, to duży problem. Chcielibyśmy, żeby w czasie ich przechowywania, móc je zregenerować - mówi Agata Stefanek, prezes spółki NanoSanguis S.A. i pracownik Wydziału Inżynierii Chemicznej i Procesowej Politechniki Warszawskiej. Wkrótce sztuczna krew będzie testowana na zwierzętach.ZOBACZ TEŻ: Rewolucyjna metoda walki z rakiem

Magdalena Mroczek
78 poziom zaufania

Możliwa jest doustna suplementacja żelaza. Preparaty są dostępne są bez recepty. Należy używać ich zgodnie z ulotką, aby nie przyjmować zbyt dużej ilości żelaza. Witamina C nasila wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego.

0
Małgorzata Panek
69 poziom zaufania

Witam,
żelazo obecne w jarzynach jest słabiej przyswajalne niż to w produktach mięsnych.
Sporo żelaza znajduje się w takich produktach jak brokuły, szpinak, warzywa liściaste, pestki dyni i słonecznika, morele (świeże i suszone), owoce cytrusowe , kasze.
W przypadku słabego przyswajania może okazać się konieczna suplementacja żelaza.
Proszę udać się do lekarza POZ, on w razie potrzeby przepisze Pani odpowiednie suplementy.
Pozdrawiam

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy