Witam, powinna Pani zgłosić sie do Poradni Psychologiczno Pedagogicznej do której należy przedszkole, tam zrobią badania psychologiczne i ewentualnie pokierują Pania dalej.
Witam!
Autyzm to całościowe zaburzenie rozwojowe, które dotyczy trzech sfer: mowy, kontaktów społecznych oraz sztywności zachowania.
Pisze Pani, że córeczka mówi doskonale. Ważne jest jednak czy to mówienie służy komunikacji. Innymi słowy, czy mówiąc do Pani oraz innych członków rodziny córeczka chce nawiązać kontakt, przekazać jakąś myśl, uzyskać odpowiedź na pytanie, itp. Czy kontaktując się z Panią\ z Państwem nawiązuje kontakt wzrokowy?
Zamiłowanie do rutyny, układanie kredek wg. koloru i wielkości może świadczyć o sztywności zachowania.
Problemy z zabawą, o których Pani pisze, mogą mieć związek z zaburzeniem rozwojowym, ale w przypadku 3,5 latka, który od niedawna jest w przedszkolu mogą także świadczyć o trudnościach adaptacyjnych.
Obraz dziecka, który Pani przedstawiła nie jest więc jednoznaczny.
Dlatego najlepiej byłoby się skontaktować z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, najbliższą Pani miejscu zamieszkania. Tam powinna Pani uzyskać dokładne informacje na temat placówek diagnozujących dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.
Wspomina Pani, że córeczka nieco inaczej chodzi, nie potrafi skakać. To może być objaw zaburzeń integracji sensorycznej, wynikającej z nieprawidłowego funkcjonowania systemów zmysłowych.
Takie zaburzenia często towarzyszą autyzmowi. Ale szczegółowe informacje na ten temat można zebrać jedynie na podstawie dokładnego wywiadu z rodzicami i uważnej obserwacji dziecka.
Proszę poszukać pomocy specjalistycznej na swoim terenie. Diagnoza i jak najwcześniej wdrażana terapia przynoszą naprawdę dobre efekty.
Proszę także pamiętać, że symptomy, o których Pani pisze charakteryzują nie tylko autyzm, ale także jego lżejsze postacie – zaburzenia ze spektrum.
Pozdrawiam i życzę powodzenia.
Opisywane przez Panią objawy należą do klasycznie występujących u osób autystycznych /być może tylko z zespołem Aspergera/. Wskazane jest, by Państwo złożyli podanie do najbliższej placówki badającej w kierunku sugerowanych dysfunkcji i rozpoczęli uczęszczać na terapię z dzieckiem /integracja sensoryczna i terapia poznawczo-behawioralna lub behawioralna/.
Psychoterapeuta Małgorzata Nikonowicz
Witam
Ponieważ trudno coś tak na sto procent wyrokować, a pewne cechy mogą wskazywać na autystyczne (chociaż wcale nie musi to o tym świadczyć) warto byłoby skonsultować się z psychologiem dziecięcym i terapeutą integracji sensorycznej.
Pozdrawiam AM
Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:
- Autoagresja i podejrzenie autyzmu u 4-latka – odpowiada Mgr Sylwia Wiśniewska
- Podejrzenie autyzmu u 1,5-rocznego synka – odpowiada Mgr Joanna Kołodziejczyk
- Ćwiczenia dla dziecka z autyzmem – odpowiada Mgr Anna Suligowska
- Podejrzenie autyzmu u dziecka w wieku 2 lata i 7 miesięcy – odpowiada Mgr Maciej Rutkowski
- Podejrzenie autyzmu u 20-letniej córki – odpowiada Mgr Justyna Piątkowska
- Zachowanie 3,5-letniej córki a autyzm – odpowiada Mgr Anna Suligowska
- Czy dziecko z autyzmem zacznie mówić? – odpowiada mgr Adam Zajączkowski
- Agresja syna w przedszkolu a autyzm lub zespół Aspergera – odpowiada Mgr Elżbieta Grabarczyk Pracownia Pomocy Psychologicznej SALAMANDRA
- W jaki sposób pomóc dziecku z podejrzeniem autyzmu? – odpowiada Mgr Tatiana Lewicka
- SI i cechy autystyczne a autyzm – odpowiada Mgr Magdalena Golicz
artykuły
Zaburzenia rozwoju. Sprawdź, czym są całościowe zaburzenia rozwojowe
Zaburzenia rozwoju dziecka mogą przybierać różny c
Rehabilitacja dzieci z autyzmem
Autyzm jest złożonym schorzeniem neurologicznym ch
Objawy autyzmu u dzieci i diagnostyka spektrum
Kiedy dziecko nie reaguje na polecenia, nie bawi s