Problem bezsenności związany ze stresem

Od kilku miesięcy jestem pod ciągłym stresem, nagła choroba męża spowodowała taki stan. Od tej pory 2 m-cy nie śpię po nocach, w ciągu dnia jestem nie do życia, kręci mi się w głowie, szum w uszach, rozdrażnienie. Biorę od tygodnia lek antydepresyjny i wspomagająco jeszcze inne leki nasenne, ale one już na mnie nie działają. Ciągle odczuwam lęki i stres. Lekarz stwierdził u mnie nerwicę depresyjno-lękową. Czy po dłuższym stosowaniu leku antydepresyjnego sen wróci do normy (biorę fluoksetynę)? Czy tak już zostanie, dopóki nie znikną wszystkie stresy, a nie zapowiada się, żeby to miało się już skończyć. Przed mężem jeszcze długa terapia, a ja stresuję się każdym szczegółem z nim związanym, leczeniem, samopoczuciem itp. Nie wiem, co mam robić, jaki znaleźć sposób, aby spać i czuć się zregenerowana.

KOBIETA ponad rok temu

Rozwój intelektualny dziecka autystycznego

Autyzm to dziecięce zaburzenie rozwojowe. Częściej występuje u chłopców niż u dziewczynek. Sprawdź, co jeszcze warto wiedzieć na temat autyzmu. Obejrzyj film i dowiedz się więcej o rozwoju intelektualnym dziecka z autyzmem.

Paulina Witek Psycholog, Warszawa
74 poziom zaufania

Szanowna Pani,

Problemy ze snem i objawy nerwicowo-depresyjne powinny stopniowo się zmniejszać, w miarę brania leku. Sama farmakoterapia natomiast nie rozwiąże problemu, dlatego proponowałabym Pani wizytę u psychologa. Dobrze byłoby wybrać się do psychologa, który ma uprawnienia do prowadzenia psychoterapii poznawczo-behawioralnej, ponieważ w Pani sytuacji ten nurt leczenia wydaje się najbardziej skuteczny. Jestem przekonana, że dzięki wsparciu specjalisty będzie Pani łatwiej poradzić sobie z codziennym stresem i napięciem.

Proszę zadbać również o odpowiednią higienę snu, przede wszystkim o stałe godziny chodzenia spać, przewietrzenie pomieszczenia, w którym Pani śpi przed udaniem się na spoczynek, niespożywanie pokarmów ani pobudzających napojów typu kawa czy mocna herbata na co najmniej trzy godziny przed snem. Dobrze byłoby regularnie uprawiać jakiś sport, po którym odczuwa Pani zmęczenie. Taka forma relaksu pomaga zwalczyc stres i napięcie. Proszę spróbować takiej aktywności każdego dnia, może to być pływanie, poranny jogging itp. Przed snem dobrze jest dać sobie trochę czasu na relaks i odprężenie. Może dobrym pomysłem okazałaby się medytacja? Polecam również napar z łagodnie uspokajającej herbaty przed snem i ciepłą kąpiel. Nawet jeśli Pani nie zaśnie tak odprężone ciało i umysł będą odpoczywać, w przeciwieństwie do sytuacji kiedy w napięciu oczekuje Pani na upragniony sen.

Pozdrawiam serdecznie!

Mgr psychologii klinicznej, psychoterapeuta.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty