Zapytaj lekarza

7 1 7 , 2 4 7

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Schudłam 14 kg w dwa miesiące. Jak utrzymać teraz tę wagę?

Mam 18 lat, 170 cm wzrostu, ważę 56 kg. Dwa miesiące temu jeszcze 70. Dieta, no cóż, na początku głodówka. Pomidory, jabłka, winogrona, etc, na śniadanie płatki zbożowe z mlekiem sojowym. W ciągu pierwszych 2 tygodni zeszło 6 kg, potem przeszłam na mniej forsowną dietę (1000 kcal na dzień) - 1 kg na tydzień. Wiem, że to było szalenie niezdrowe, ale nie żałuję. Teraz wszyscy mnie straszą efektem jo-jo. Mięsa nie jem od 3 lat, od czasu rozpoczęcia diety odstawiłam wszelkie słodycze, pochodne kartofli i pieczywo z białej mąki, jedzenie smażone, słodkie napoje, mleko i śmietany. Mój typowy jadłospis to pół kubka płatków z kefirem na śniadanie, jabłko na drugie śniadanie, na obiad - co się trafi oprócz wyżej wymienionych, na kolacje znów jabłko lub gotowane jajko. Czy jeśli utrzymam te ograniczenia, ale będę jadła więcej, to nic mi nie grozi? Od razu mówię, że ćwiczę niewiele. Przez pierwsze 6 tygodni ćwiczyłam godzinę dziennie, ale teraz brak mi czasu. Będę wdzięczna za wasze rady.
KOBIETA, 18 LAT ponad rok temu

Zanim zaczniesz odchudzanie

Nadejście wiosny i zbliżające się lato stają się motywacją wielu osób do zrzucania nadprogramowych kilogramów. Baszar El-Helou z Pracowni dietetycznej WANILIA, opowiada o tym, jakie kroki należy podjąć, by odchudzanie nie wyrządziło naszemu organizmowi negatywnych symptomów.

Witam!

Prawdopodobnie, jeśli utrzyma Pani taką dietę, to utracone kilogramy nie wrócą, ale to bez sensu, ponieważ dieta jest bardzo niskokaloryczna i przy dłuższym stosowaniu grozi niedoborami pokarmowymi. Nie jest też najzdrowszym rozwiązaniem bycie na diecie do końca życia. Radziłabym Pani wyjść z diety tak, by mogła Pani jeść więcej i bardziej urozmaicone posiłki. Receptą na powrót do normalnego jedzenia i brak efektu jo-jo jest stopniowe wychodzenie z diety. Najłatwiej jest to zrobić pod kontrolą dietetyka, gdyż on wie o ile i w jakim czasie należy zwiększyć liczbę kilokalorii. W warunkach domowych może Pani spróbować co tydzień dodawać do swojej diety ok. 100 kcal (np. jeden jogurt, 1 owoc), aż do osiągnięcia pułapu ok. 1800 kcal.

Pozdrawiam serdecznie

Dietetyk w Szpitalu Grochowskim im. dr n. med. Rafała Masztaka w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy