Schudnięcie 13 kg w rok u 15-latki

Mam 15lat, 150cm wzrostu i ważę 58 kg. Moim marzeniem jest schudnąć 13kg. Bardzo ciężko jest mi teraz normalnie funkcjonować. Wstydzę się siebie, swojego ciała, tego jak wygladam, przez co rezygnuję z wielu rzeczy, jak np. wycieczki, bo poprostu nie chcę się pokazywć ludziom. Najchętniej przesiedziałabym cały czas w domu. Chciałabym schudnąć do zakończenia roku, żeby wyglądać normalnie, jak inne koleżanki a nie jak jakiś pasztet.Proszę o przykładową dietę, porady dotyczące cwiczen.Z góry dziękuj
15 LAT ponad rok temu

Dieta oparta na wymiennikach węglowodanowych

Obejrzyj film i dowiedz się, na czym polega dieta oparta na wymiennikach węglowodanowych. Na ten temat wypowiada się ekspert - diabetolog dr Agnieszka Tiuryn-Petrulewicz.

Roma Wojtewicz Dietetyk, Poznań
77 poziom zaufania

Witam
Masz skłonności do nadwagi, jednak ubytek masy ciała aż o 13 kg, to zdecydowanie za dużo. Proponuję skupić się przede wszystkim na wprowadzeniu modyfikacji żywieniowych i zmiany stylu życia, a wtedy redukcja masy ciała nastąpi samoistnie i stopniowo.
Najlepiej byłoby skonsultować codzienny jadłospis z dietetykiem, który określi co jest w nim niewłaściwego i w jakim stopniu wpływa to na wzrost masy ciała. Jeśli jednak nie masz takiej możliwości, zastanów się samodzielnie, odnosząc się do zasad zdrowego odżywiania, które prezentuję poniżej:
Należy:
1) Regularnie spożywać posiłki - 5 razy dziennie, w mniejszej ilości, średnio co 4 godziny. W ten sposób organizm reguluje metabolizm i nie magazynuje składników "na zapas", co zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej
2) Urozmaicić dietę- jadłospis powinien składać się z produktów zbożowych (najlepiej pełnoziarnistych, które zawierają wiele cennych składników mineralnych oraz duże ilości błonnika), białka zwierzęcego (ryby, chude mięso, jaja, produkty mleczne) i tłuszczu bogatego w nienasycone kwasy tłuszczowe (olej rzepakowy, słonecznikowy, sojowy, oliwa z oliwek- dodawane na surowo do dań i sałatek), a także ze świeżych warzyw i owoców.
3) Zastosować wskazaną obróbkę technologiczną - gotowanie na parze, gotowanie w niewielkiej ilości wody, pieczenie w folii
4) Wykluczyć z diety słodycze, słone przekąski, napoje dosładzane, żywność przetworzoną i typu fast food
5) Wprowadzić regularną aktywność fizyczna - 30 - 60min dziennie dowolnej dyscypliny sportowej
Forma aktywności fizycznej jest dowolna - może to być ulubiona dziedzina sportu, lub po prostu ćwiczenia modelujące poszczególne partie ciała. Ważne natomiast, aby były one realizowane regularnie, najlepiej każdego dnia.
Ponadto nie warto upatrywać swojej wartości w masie ciała. To jaka jesteś definiowane jest przez Twój charakter, nastawienie do ludzi, pasje i plany - jeśli polubisz samą siebie i będziesz pracować nad swoimi słabościami, inni również będą odnosić się do Ciebie z sympatią. Uciekanie od ludzi sprawi natomiast, że pozostaniesz w osamotnieniu i wtedy nawet zmiana masy ciała nie pomoże otworzyć się na innych.

0

Witam. Należy się zdrowo odżywiać (Patrz: Piramida Zdrowego Żywienia IŻŻ), być aktywnym fizycznie i pamiętać o tym, że organizm cały czas się znajduje w fazie wzrostu i nie można drastycznie ograniczać ilości kalorii. Ze względu na ograniczoną ilość miejsca na odpowiedź, nie mogę zamieścić "przykładowej diety". W swojej pracy stosuję jadłospisy indywidualne, dopasowane do konkretnej osoby, gdzie składniki odżywcze są zbilansowane a preferencje smakowe uwzględnione. Zaznaczę, że zakazana jest głodówka lub dieta oparta na jednym składniki np. kapuściana czy jabłkowa. Co do ćwiczeń, to muszą być średnio intensywne ale za to powinny trwać dłużej np. 60 - 90 min, bo po tym czasie zaczyna spalać się tkanka tłuszczowa. Może być to jogging, nordic walking, basen, rower....

0

Witam, proszę kup sobie wagę kuchenną - zwykłą, najtańszą oraz zeszyt - zapisuj dokładnie co, ile i o której jesz - spróbuj obliczyć kaloryczność - może po prostu jesz za dużo i wystarczy trochę to ograniczyć zmniejszając porcje.
Najlepiej byłoby też zacząć ćwiczenia pod okiem trenera/ instruktora - jeśli masz możliwość zapisz się na zajęcia pilates - wzmocnią mięśnie, uelastycznią ciało, a nie zniechęcisz się zbyt szybko. Jeśli nie masz takiej możliwości proponuję zacząć od szybkiego marszu - nie od biegu!. Szybki marsz - codziennie 45-60min - weź słuchawki z ulubioną muzyką lub audio książką - żebyś zapomniała o zmęczeniu :)
pozdrawiam,

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy