W jakim stopniu stres może opóźnić miesiączkę?

Witam, mam pytanie związane z opóźnieniem miesiączki. Przez prawie 3 lata brałam tabletki antykoncepcyjne. Okres miałam przez to regularnie, ewentualnie przy zmianie klimatu opóźniał się dzień, ale nigdy więcej. Od lipca nie biorę tabletek. Pierwszy okres bez tabletek był bez żadnych opóźnień. Drugi trochę się przesunął, ale niewiele - cykl trwał 32 dni. Teraz niestety mija już 38 dzień cyklu i okresu nie ma.

Jestem tym faktem przejęta i powoduje moje coraz większe zirytowanie. Nie uprawiałam seksu, jedynie pieszczoty, w trakcie których doszło do wytrysku mojego partnera, ale było to poza zasięgiem moich narządów rozrodczych. Także na 95% nic nie przedostało się do mojej pochwy. Żyję w bardzo dużym stresie, ponieważ mam ciężko chorą mamę, a do tego początek roku akademickiego przysporzył dużo stresu i nie było czasu na odpoczynek czy posiłek. Czuję się normalnie, tak jak przed każdą miesiączką. Bolą mnie piersi, był czas kiedy miałam dość duże skurcze, zapowiadające nadejście okresu, niestety bez efektów...

Zastanawiam się, czy po odstawieniu tabletek może dojść do opóźnień w występowaniu okresu? Ponadto, czy stres może tak bardzo opóźnić okres? Zaczynam lekko panikować i wymyślać niestworzone historie, że może coś zostało na dłoniach partnera, gdy później dotykał moich miejsc intymnych... Wiem, że to niemożliwe, bo przecież dotykał pościeli, mojej skóry itp., ale po prostu już chyba przestaję logicznie myśleć... Bardzo proszę o poradę.

ponad rok temu

Parenting.pl

Parenting.pl to nowoczesny portal przeznaczony przede wszystkich dla obecnych i przyszłych rodziców, ale również dla osób zainteresowanych tematyką związanych z rozwojem i zdrowiem dziecka. Serwis posiada bogatą bazę treści.

Lek. Monika Szafarowska
25 poziom zaufania

Witam.

Zdarza się, że po odstawieniu tabletek antykoncepcyjnych miesiączki zaczynają być nieregularne. Jednak po kilku cyklach (3-4) wszystko powinno wrócić do normy. Dodatkowo duży wpływ na zaburzenia miesiączkowania ma stres. Dochodzi do wzrostu stężenia hormonu prolaktyny, który uważa się, że może być przyczyną nieregularnych cykli miesiączkowych. Jest wielce prawdopodobne, że mogły pojawić się u Pani zaburzenia hormonalne, które można ocenić na podstawie badań hormonów we krwi, wykonanych w odpowiednich dniach cyklu. W razie niepokojących objawów i nadal przedłużających się miesiączek, należy zgłosić się do lekarza ginekologa, który przeprowadzi wymaganą diagnostykę i ewentualnie zaproponuje leczenie, najprawdopodobniej hormonalne. Jeśli ma Pani wątpliwości i podejrzewa, że przyczyną spóźniającej się miesiączki jest ciąża, proszę wykonać test ciążowy.

Pozdrawiam.

Rezydent w Klinice Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej w Wojskowym Instytucie Medycznym.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty