Zapytaj lekarza

1 , 0 3 7 , 2 1 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Źródła nienasyconych kwasów omega-3

Nienasycone kwasy omega-3 są niezbędnym składnikiem naszej diety, jednak organizm nie posiada zdolności do ich samodzielnego syntetyzowania. Z tego względu warto wiedzieć, co jest ich pierwotnym oraz wtórnym źródłem ? o tym opowiada dr Leszek Walentynowicz, diabetolog.

Witaminy z grupy B, zwłaszcza cholina B8 i niacyna B3 (inaczej PP), są odpowiedzialne za sprawne funkcjonowanie układu nerwowego i sprzyjają poprawie koncentracji, a odpowiednia ich podaż w diecie sprzyja łatwiejszemu zapamiętywaniu. Występują w soi i w pieczywie z pełnego przemiału. Niedobór witaminy B3 powoduje m.in.: osłabienie pamięci, kłopoty ze skupieniem uwagi i kojarzeniem, bezsenność. Osoby jedzące słodycze i pijące alkohol potrzebują jej 2–3 razy więcej, niż wynosi norma. Niacyna jest w tuńczyku, wątrobie, mięsie indyka, pełnym ziarnie zbóż, suchej fasoli i grochu, nasionach słonecznika, orzeszkach ziemnych (trzeba je właściwie przechowywać – w przypadku tego produktu istotne jest unikanie wilgoci, która sprzyja rozwojowi grzybów produkujących silnie rakotwórcze toksyny).

Specjalistka ds. żywienia człowieka, doktorantka w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy