Nerwica a antykoncepcja

Witam serdecznie... od pół roku cierpię na nerwicę lękową... raz jest lepiej, raz gorzej... przyjmuję coaxil od półtora miesiąca... lek jest delikatny, aczkolwiek jest jakaś tam poprawa... Brałam kiedyś tabletki antykoncepcyjne i słyszałam, że one mogą pogłębiać nerwicę... dlatego je odstawiłam... Mam pytanie, czy to rzeczywiście prawda? bo chciałabym znowu zacząć je brać (mam 21 lat i nie chcę pozwolić sobie jeszcze na dziecko), a jest to jednak pewna metoda antykoncepcji. A jeżeli to prawda, to czy wszystkie tabletki na to wpływają? Czy są może takie, które jednak nie mają z tym nic wspólnego? Będę wdzięczna za odp., pozdrawiam.

KOBIETA, 21 LAT ponad rok temu

Antykoncepcja a PMS

Burza hormonów, napięcie przedmiesiączkowe, nerwy i drażliwość - czyli PMS. Czy tabletki antykoncepcyjne pomagają załagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego? Odpowiada lekarz ginekolog ? Katarzyna Pietuch.

Szanowna Pani,

Zawsze nalezy informować lekarza psychiatrę o wszystkich przyjmowanych dodatkowo lekach, a w szczególności preparatach hormonalnych. Dzieje się tak, gdyż leki te mogą powodować wzajemne interakcje z lekami przeciwdepresyjnymi. Leki przeciwdepresyjne, w szczególności trójpierścieniwe, z zasady obniżają skuteczność przyjmowanych pigułek antykoncepcyjnych, dlatego zazwyczaj zaleca się stosowanie dodatkowej metody antykoncepcyjnej, np. prezerwatywy.

Co do Coaxilu, to ten wpływ na skuteczność tabletek antykoncepcyjnych jest bardzo niewielki, jednak nikt nie jest w stanie dać Pani gwarancji, że pigułki będą w 100% chroniły Panią przed ciążą. Myślę, że najlepiej byłoby, gdyby omówiła Pani tą kwestię ze swoim psychiatrą, gdyż znaczenie ma również to, jakiego rodzaju tabletki antykoncepcyjne zamierza Pani przyjmować. Rzeczywiście niektóre tabletki antykoncepcyjne mogą nasilać drażliwość, nerwowość i nastroje dysforyczne, dlatego zawsze należy pytać lekarza o to, czy można bezpiecznie stosować konkretną kombinację lekową.

Pozdrawiam serdecznie

Psychiatra w oddziale chorób afektywnych Instytutu Psychiatrii i Neurologii.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty