Zapytaj lekarza

7 4 2 , 3 6 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Jakie są przyczyny wzrostu wagi w ostatnim czasie?

Właśnie trafiłam na ten portal i postanowiłam skorzystać z Państwa wiedzy on-line. Jaki jest mój problem? Mam 67 lat, jestem kobietą bardzo otyłą. Nadwagę taką jak obecnie (140 kg) lub mniejszą mam już bardzo wiele lat. Od 40. roku życia mam wszczepiony rozrusznik serca, obecnie już trzeci. Aktualnie choruję na przewlekłą niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze, migotanie przedsionków, chorobę niedokrwienną serca przewlekłą. W 2005 r. przeszłam koronorografię i założono mi 1 stent, przewlekła niewydolność żylno-limfatyczna podudzi, niedoczynność tarczycy, rozedma płuc, zespół bezdechu śródsennego, choroba zwyrodnieniowa wielostawowa szczególnie kręgosłupa, od około roku stwierdzono również cukrzycę II stopnia.

Od ponad pół roku poczułam się zdecydowanie gorzej - brak sił, zaburzenia oddechowe i wysiłkowe. Przy najmniejszym wysiłku problemy z oddychaniem, zaburzenia z oddawaniem moczu (skąpe) i twardy brzuch od pasa aż po narządy rodne. Zwiększona jego objętość i zdecydowanie większa waga. Lekarz rodzinnypodejrzewał wodę w brzuchu zalecił stosowanie 1x dziennie furosemid 40 i dał skierowanie do szpitala na oddział wewnętrzny z adnotacją o cukrzycy, neuropatii cukrzycowej, białkomoczu do diagnostyki i wymienił pozostałe choroby. Z powodu uaktywnienia się owrzodzeń podudzi z bardzo dużym wysiękiem nie byłam w stanie jechać do szpitala. Furosemid dał wyniki, zażywając ten lek pozbyłam się wielu litrów wody i sporo kilogramów wagi. Również lepiej się poczułam, mogłam już w miarę dobrze oddychać i nie męczyłam się tak szybko. Gdy problemy z owrzodzenia się unormowały dnia 17.04. br. zgłosiłam się do szpitala na oddział wewnętrzny, niestety nie zostałam przyjęta z braku miejsc. Cały dzień przesiedziałam na oddziale ratunkowym szpitala, gdzie zrobiono mi ekg, badania krwi oraz prześwietlenie płuc. Z prześwietlenia płuc wynika, że jest tam zaciemnienie kątów przeponowo-żebrowych i może to być obecność płynu w jamach opłucnej. Serce znacznie powiększone, łuk aorty wydłużony. Wnęki poszerzone, naczyniowe.

Jeśli chodzi o wyniki krwi, to jest tego bardzo dużo, a nie wiem, które dane dla tej sprawy są najważniejsze. Są wyniki równowagi kwasowo-zasadowej, morfologia krwi obwodowej oraz APTT= 28,6, ALT =18, AST=25, Białko ostrej fazy CRP = 7,5 D-dimery=0,28, Glukoza =92, Na=147, K=4,43, Kreatynina = 0,89, NTproBNP-4515, troponina I wysokoczuła = 0,020, TSH=2,75, INR = 2,56. W wypisie napisano że stwierdza się cechy hipoksemiczno-hiperkapniczej niewydolności oddechowej, niewielka niedokrwistość (Hb 11), podwyższone NTproBNP. Co to znaczy nie wiem.Podano mi furosemid 5 amp/50 ml w pompie 5 ml/h iv, którego w całości nie wzięłam, bo gdy okazało się, że nie zostanę przyjęta to poprosiłam o zawiezienie mnie do domu. Lekarz mnie poinformował, że mam przyjmować nadal furosemid 40 oraz leki, które stale zażywam (bisocard 2x2,5, bemecor 1x0,1, acurenal 2x20, milurit 2x100, euthyrox 1x62,5, nolpaza, potas, atorvasterol i acenokumarol wg INR) i czekać na wezwanie ze szpitala. Jestem w domu i biorę wszystkie te leki, przez ten furosemid mam ograniczone możliwości ruchu, bo chodzę do toalety często a cierpię również na przypadłość nietrzymania moczu.

Proszę o informację, co powoduje, że woda zbiera się w organizmie, jakie choroby są z tym związane i czy możliwe jest wyleczenie. Jeszcze rok temu narządy takie jak wątroba, nerki, trzustka były u mnie w normie, jedynie wątroba była i jest otłuszczona, ale nie stwierdzono innych zmian. Bardzo się niepokoję moim stanem i chciałabym wiedzieć jak długo mogę w nim trwać. Mieszkam w dużym mieście akademickim, we Wrocławiu, szpitali jest sporo a miejsc nie ma. Lekarz powiedział mi, że obecnie czeka się na łóżko nawet 3-4 miesiące. Czy po tym pobycie na SOR czas oczekiwania będzie krótszy, czy mam za wszelką cenę starać się jak najszybciej o przyjęcie do szpitala? Kompletnie nie znam się na medycynie, nie mam też znajomego lekarza, który mógłby mi to wszystko prosto i przystępnie wyjaśnić; te wyniki co one mówią, jakie objawy powinny mnie zaniepokoić i co jest przyczyną bezpośrednią tego stanu rzeczy. Bardzo proszę o przybliżenie mi stanu w jakim się znajduję i radę co powinnam dalej robić. Jeśli konieczne są wyniki krwi inne niż to co podałam proszę o informację na maila, tu mam całą kartkę formatu A4 zapełniona tymi wynikami a podejrzewam, że nie wszystkie są istotne dla tej sprawy. Bardzo proszę o pomoc.

KOBIETA, 67 LAT ponad rok temu

Antykoncepcja po

Niestety, czasami niektóre metody zabezpieczenia przed ciążą zawodzą, może dojść do pęknięcia prezerwatywy lub kobieta zapomni o tabletce antykoncepcyjnej. Coraz częściej mówi się o antykoncepcji awaryjnej, która jest określana również jako antykoncepcja ?po? czy antykoncepcja ratunkowa.

Witam! Na podstawie Pani opisu sytuacji można przypuszczać, że przyczyną zwiększenia masy ciała (w ostatnim czasie), obrzęków, "zbierania się" płynu w jamach ciała, osłabienia, duszności jest przewlekła niewydolność serca. Wskazuje na to również wysoka wartość NTproBNP, który jest czułym wskaźnikiem przewlekłej niewydolności krążenia. Niestety jest Pani bardzo obciążona chorobowo i wszystkie opisane choroby dodatkowo utrudniają sercu sprawne pompowanie krwi. Z tego względu być może doszło do zaostrzenia niewydolności serca. Bardzo ważna jest tutaj Pani masa ciała, to już nie jest (jak Pani napisała) nadwaga, ale otyłość znacznego stopnia. Taka otyłość stanowi obciążenie dla całego organizmu i przyczynia się do choroby serca, cukrzycy typu 2, nadciśnienia tętniczego i zwyrodnienia stawów. Dlatego koniecznie należy zadbać o redukcję masy ciała poprzez odpowiednie żywienie oraz w miarę możliwości regularną aktywność fizyczną. W tej chwili najlepszym rozwiązaniem byłaby hospitalizacja w celu dokładnej diagnostyki i intensyfikacji leczenia moczopędnego. Z uwagi na opisane warunki należy stosować się do zaleceń lekarza z SOR'u i zgłosić się do szpitala w wyznaczonym terminie. Trudno powiedzieć czy okres oczekiwania będzie krótszy, termin powinien być ustalony wg harmonogramu konkretnego szpitala, dlatego należy czekać na informację ze szpitala o możliwości hospitalizacji. Ogólnie stosowanie się do zaleceń lekarza powinno spowodować zmniejszenie obrzęków i poprawę samopoczucia. Jeśli samopoczucie nie ulegnie poprawie należy zgłosić się ponownie na SOR. Pozdrawiam serdecznie!

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy