Zapytaj lekarza

7 4 0 , 0 7 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Co robić przy hipoglikemii?

Na cukrzycę typu 1 choruję niecały rok i jeszcze nigdy nie miałam epizodu ciężkiej hipoglikemii. Ostatnio w szkole nagle poczułam się słabo, a kiedy wstałam, momentalnie ciemno przed oczami. Zdążyłam przykucnąć, zanim coś się stało, dostałam colę i powoli przeszło. Po godzinie glukoza 83 mg%. Miałam zimne dreszcze i ból głowy, nie mogłam ustać na nogach. Czy podobne spadki cukru mogą zdarzać się tak nagle i nie będę nic czuła, póki sytuacja naprawdę nie stanie się tragiczna? Czy dobrze zrobiłam, starając się w tej sytuacji podbić cukier colą? Co właściwie powinnam robić w podobnych sytuacjach, by nie mdleć? I czy mogę brać silne tabletki przeciwbólowe, gdy po epizodzie hipoglikemii cały dzień boli mnie głowa? Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam

KOBIETA ponad rok temu

Co ma wpływ na cukrzycę typu 2?

Ekspert - prof. dr hab. Waldemar Karnafel wyjaśnia, co wpływa na cukrzycę typu 2. Ten typ schorzenia nazywany jest również cukrzycą insulinozależną.

Lek. Izabela Brym
60 poziom zaufania

Witam.

W przypadku epizodu hipoglikemii powinna Pani jak najszybciej spożyć węglowodany proste (np. glukoza, osłodzona herbata, czekolada), a po opanowaniu ostrych objawów, węglowodany złożone (np. kanapka), celem uniknięcia nawrotu hipoglikemii. W cięższych przypadkach można podać 1 mg glukagonu, ale nie jest on wskazany po alkoholu.

Objawów hipoglikemii może Pani nie odczuwać i niestety im częściej będą się powtarzać takie przypadki, tym częściej będą przebiegać bezobjawowo, aż do wystąpienia śpiączki. Związane jest to z uszkadzaniem układu nerwowego przez zbyt niski poziom cukru

Tabletki przeciwbólowe (chociaż proponuję zacząć od łagodniejszych) może Pani spożyć, ale skuteczniejsze i bezpieczniejsze jest dbanie o właściwy poziom cukru.

Lekarz na Oddziale I wewnętrznym i nefrologii w Międzyleskim Szpitalu Specjalistycznym w Warszawie.
0

Proszę też pamiętać
Około 90% wszystkich chorych na cukrzycę choruje również na polineuropatię cukrzycową.
Polineuropatią nazywamy uszkodzenie nerwów obwodowych.
Polineuropatia może przebiegać skrycie i ujawniać się w różnie długim okresie od momentu rozpoznania cukrzycy.

Najczęściej pierwszym i głównym objawem jest ostry, piekący i przeszywający ból zlokalizowany jako „ skarpetki”.
Bólom towarzyszy mrowienie i drętwienie kończyn, uczucie ich oziębienia, często przeczulica skóry kiedy to lekki dotyk powoduje ból.
Po pewnym czasie pojawiają się zaburzenia czucia w kończynach.
Objawy nasilają się nocą.

Diagnostyką i leczeniem zajmują się niektórzy neurolodzy. Proszę pamiętać o kontroli

Specjalista w dziedzinie neurologii.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy