Zapytaj lekarza

7 3 2 , 8 2 7

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Czy endokrynolog mógł postawić złą diagnozę?

Witam. Mam niedoczynność tarczycy, oznaczone TSH, ft3, ft4, anty tg i anty tpo (bardzo wysokie przeciwciała) Witamina D w normie. Do endokrynologa chodzę regularnie. Ostatnie wyniki pokazaly ze mam TSH 3.8 poprzednie w normie. Aktualnie przyjmuje od początku listopada euthyrox 50. I devikap 8 kropli. Jednak nie czuje żadnej poprawy, czuje się jeszcze gorzej. Uderzenia gorąca, nadmierna potliwość, bóle głowy, trudności w oddychaniu, ściskanie w klatce piersiowej, wysoki puls, uczucie odejmowania kończyn, ataki paniki, chroniczne zmęczenie, bóle brzucha, nudności, omdlenia. Byłam u kardiologa (że względu na puls)i wszystko jest w porządku. Czy możliwe jest, że endokrynolog postawił złą diagnozę?
KOBIETA, 21 LAT 2 miesiące temu

Problemy hormonalne kobiet

Dzień dobry.

Pani skargi dotyczące samopoczucia są bardzo niepokojące. Wymienione przez Panią symptomy są w dużej mierze takie, jakich można się spodziewać w przypadku nadczynności tarczycy. Trochę niepokoją te objawy paniki. Owszem, tarczyca może dać nieuzasadnioną nerwowość i niepokój oraz uczucie nierównego i szybkiego bicia serca. Może to właśnie interpretuje Pani jako atak paniki. Jeśli jednak są to ataki paniki o dużym nasileniu, wówczas wymagają psychoterapii. Również niepokojące są bóle brzucha, nudności i omdlenia. Mogą mieć podłoże psychiczne w związku z przeżywanymi przez Panią lękami. Z kolei przy omawianiu kłopotów żołądkowych spodziewałabym się informacji czy w ostatnim czasie zmieniła się Pani waga - przy nadczynności dość charakterystyczne jest nieuzasadnione chudnięcie, szczególnie, że chory ma zwykle większy apetyt.

Również dane z analizy hormonalnej wskazują na to, że należy przeprowadzić dodatkowe badania. Stężenie TSH 3,8 nie jest zbyt wysokie (Norma 0,3-5,0), a to właśnie zbyt wysokie stężenie może być spowodowane pierwotną niedoczynnością tarczycy. Z kolei bardzo wysokie przeciwciała są wskazaniem do dalszej diagnostyki z powodu podejrzenia choroby Hashimoto lub Gravesa-Basedowa, a to jednak spora różnica.

Proponuję poprosić endokrynologa o następne skierowania lub nawet skonsultować sprawę tarczycy z innym endokrynologiem.

Odpowiadam na Pani pytanie jako psycholog, psychoterapeuta, by uczulić Panią na niektóre objawy i zaproponować konsultację psychologiczną i ewentualne wdrożenie psychoterapii ukierunkowanej na wyciszenie i obniżenie lęku. Opisane przez Panią ataki paniki, kłopoty żołądkowe i omdlenia miną na pewno utrudniają życie, a proszę wziąć pod uwagę, że leczenie endokrynologiczne wymaga cierpliwości ponieważ zmiany zauważalne przez pacjenta postępują bardzo wolno. Wiem trochę więcej o chorobach tarczycy niż wynika to z mojej specjalizacji ponieważ sama mam niedoczynność tarczycy od lat i sądzę, że w Pani przypadku może to być rzeczywiście problem z diagnozą. Mirosława Kamola-Olszewska

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy