Czy liczne dolegliwości mają związek z tachykardią?

Witam! Mam 24 lata i zdecydowałem się napisać do Państwa, ponieważ mam problemy zdrowotne, które w znaczny sposób utrudniają mi funkcjonowanie. Bardzo potrzebuję pomocy, nie wiem już do kogo się zwrócić, dlatego zdecydowałem się opowiedzieć swoją historię, mam nadzieję, że nie zostanę zignorowany. Moje problemy zaczęły się mniej więcej około 4 lata temu, na jesieni 2009 roku w okresie przedświątecznym. Podczas zajęć na uczelni dostałem dziwnego, bardzo silnego ataku bólu głowy, objawiający się uczuciem ciepłoty w uszach oraz uciskiem w potylicy, który minął po chwili.

Od tamtego dnia, przez najbliższy miesiąc miewałem praktycznie ciągłe bóle głowy o charakterze migrenowym, oraz kilka podobnych incydentów z silnymi, miejscowymi uciskami, czasami połączonymi z osłabieniem kończyn dolnych i uczuciem odrealnienia. Lekarze nie potrafili jednoznacznie zweryfikować mojego problemu, dlatego też zdecydowałem się na TK głowy. Badanie nie wykazało żadnych zmian, natomiast bóle z każdym dniem były słabsze aż w końcu całkowicie zniknęły. Niestety w późniejszym czasie przyszło mi zapłacić za stres jaki przeszedłem w tym okresie, przez co doprowadziłem się do nerwicy (o ile to nie była już nerwica). Pierwszy objaw nerwicy pojawił się podczas zimowej sesji egzaminacyjnej, objawiał się kołataniem serca, uczuciem lęku, bólami w klatce.

W początkowym stadium choroby, byłem w stanie leczyć objawy ziołowymi preparatami uspokajającymi, niestety z powodu stresu choroba postępowała. Jednym z powodów były problemy z bólami jąder i okolic, które dokuczały mi przez dłuższy czas. Niestety zanim zdecydowałem się wybrać do urologa zdążyłem przeżyć wystarczająco dużo stresu. Podczas wizyty, lekarz urolog wykrył żylaki powrózka nasiennego. Przez ponad półtora roku, aż do wakacji 2011, dawałem sobie radę z nerwicą, niestety, od wakacji mój stan zaczął się pogarszać. Miewałem coraz częstsze bóle w klatce, napady lęków, drgania ciała i inne objawy charakterystyczne dla nerwicy.

We wrześniu zdecydowałem się zasięgnąć pomocy u psychiatry, który przepisał mi leki psychotropowe. Pierwsza grupa leków nie została dopasowana przez co mój stan znacznie się pogorszył, lęki zdarzały się niemal codziennie. Na następną grupę leków mój organizm zareagował zdecydowanie lepiej, dzięki czemu mogłem kontynuować kurację. Leki przyjmowałem do kwietnia 2012 roku, wszelkie objawy nerwicy (przede wszystkim lęki) znikły. W tym właśnie momencie dochodzę do sedna sprawy, ponieważ mimo zwalczeniu nerwicy mam ciągłe problemy z organizmem.

Jednym z największych problemów jest tachykardia. Objawia się ona wysokim tętnem (nie są to typowe kołatania serca jakie miałem przy nerwicy), głównie rano. Od roku, aby zwalczyć tachykardię biorę Propranolol. Biorę dawkę 10 mg dwa razy dziennie. Prawda jest taka że nie mogę funkcjonować bez tego leku. Niestety zdarzyło mi się nieraz zapomnieć wziąć dawki leku co głównie, poza wysokim tętnem, objawia się bólem, czy też dyskomfortem w okolicy nadbrzusza, niekiedy w górnej części klatki piersiowej, w skrajnych przypadkach gnieceniem w klatce oraz silnym bólem w nadbrzuszu. Nie wiem czy jest to powiązane ale bardzo podobne uczucie dyskomfortu odczuwam również po dłuższym siedzeniu w jednym miejscu (np. autobus, kino).

Dodam również, iż mam problemy z trawieniem, oraz kręgosłupem, przede wszystkim szyjnym oraz lędźwiowym. Mam stwierdzoną przepuklinę rozworu przełykowego (poprzez gastroskopię) oraz spłycenie lordozy szyjnej (RTG). Bardzo często odczuwam bolesność w odcinku lędźwiowym, zdarzało się iż rozdzierający ból znacznie utrudniał poruszanie. Jednym z najbardziej niepokojących mnie objawów są skurcze w dołku podsercowym. Trwają one ok. 2-3 s, przy czym najczęściej dochodzi do nich podczas zmiany pozycji z siedzącej/leżącej/klęczącej do pozycji stojącej. Odczuwam wtedy zawroty głowy oraz spowolnienie tętna.

Dodam również, iż miałem robione większość badań serca i wszystkie wyszły w porządku, jedynie badanie wysiłkowe wyszło delikatnie poniżej normy. Badania neurologiczne w kierunku odruchów również bez zarzutu. Bardzo proszę o pomoc w mojej sprawie, głównie w temacie tachykardii, ponieważ uważam, iż musi być jakaś przyczyna mojego wysokiego tętna. Proszę również o nie łączenie tych problemów z nerwicą, ponieważ dobrze poznałem tę chorobę i szczerze wątpię, aby to było przyczyną. Przepraszam również, jeśli moje opowiadanie wyda się chaotyczne, pisałem to w lekkim pośpiechu. :)

MĘŻCZYZNA, 24 LAT ponad rok temu

Przeciwwskazania do ablacji

Ablacja jest to zabieg wykonywany na sercu. Jakie są przeciwwskazania do wykonania go? Na ten temat wypowiada się ekspert - dr Piotr Gryglas, kardiolog.

Witam serdecznie! Przede wszystkim należy zweryfikować czy w Pańskim przypadku rzeczywiście mamy do czynienia z tachykardią. Prawidłowa akcja serca mieści się w granicach 60-100/min, zdarza się jednak, że pacjenci odczuwają kołatania i uczucie dyskomfortu w klatce piersiowej również przy prawidłowej częstości pracy serca. Może wynikać to np. z niemiarowości w pracy serca lub pojawienia się w danym momencie specyficznych arytmii. Konieczna wydaje się więc obiektywna weryfikacja Pańskich dolegliwości. W tym celu proponowałabym wykonanie 24-godzinnego badania holter ekg, który monitoruje pracę serca podczas całej doby, a więc umożliwia ocenę rytmu podczas snu i zwyczajnej aktywności pacjenta. Całość zapisu interpretuje następnie specjalista kardiolog bądź lekarz chorób wewnętrznych.

Jeżeli miał Pan już wykonane to badanie i nie stwierdzono w nim znaczących nieprawidłowości, przyczyny Pańskich dolegliwości należy szukać poza sercem. Do przyczyn tachykardii należą między innymi choroby przebiegające z gorączką, anemia, nadczynność tarczycy, odwodnienie, intensywny wysiłek fizyczny. U młodych osób rzadko wynika z chorób samego serca, w każdym przypadku należy jednak taką ewentualność wykluczyć. Sprzyjają jej również nadmierny stres, palenie tytoniu, nadmierne spożycie alkoholu, napojów energetycznych, kawy i mocnej herbaty. Warto sprawdzić więc funkcję tarczycy (oznaczenie TSH, fT3, fT4) oraz morfologię krwi.

Napad tachykardii może wynikać również z nagłego spadku ciśnienia, dlatego w chwili kołatania serca warto również w miarę możliwości zmierzyć ciśnienie tętnicze. Prawidłowo łączy Pan dyskomfort w nadbrzuszu z nieprzyjęciem zalecanej dawki propranololu. Receptory, na które działa ów lek, znajdują się bowiem również w dolnym zwieraczu przełyku, a brak codziennej dawki do której organizm zdążył się przyzwyczaić może skutkować nasileniem objawów dyspeptycznych. Dyskomfort w nadbrzuszu i okolicy dołka podsercowego, a także uczucie gniecenia w klatce piersiowej może wynikać również z obecności przepukliny rozworu przełykowego. Bardzo często imituje on np. chorobę niedokrwienną serca. Niektóre przypadki takich rozworów leczy się operacyjnie, pozostałe o ile powodują dolegliwości wymagają podawania leków hamujących wydzielanie żołądkowe (niektóre preparaty dostępne są w aptekach bez recepty).

Oprócz wykonania badań o których pisałam wyżej (morfologia, funkcja tarczycy, pomiar ciśnienia, holter ekg) w niwelowaniu objawów tachykardii ważne jest prowadzenie higienicznego, ustabilizowanego trybu życia z odpowiednią ilością snu i wypoczynku, wyeliminowanie używek oraz uprawianie umiarkowanego wysiłku fizycznego. W celu eliminacji objawów z nadbrzusza proponuje również wprowadzenie leków hamujących wydzielanie żołądkowe, najlepiej pod kontrolą lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.

Rezydentka w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Kielcach.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy