Zapytaj lekarza

7 4 2 , 5 8 1

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Czy to jest zawał serca?

Ogromny ból w klatce piersiowej - okolice mostka - poty i osłabienie organizmu. Po podaniu N***, ból minął, po zmierzeniu ciśnienie - 104/64, przy leczonym nadciśnieniu. Ostatnie badania serca dobre, stwierdzone zmiany miażdżycowe w niektórych odcinkach do 50% w tętnicach /koronografia/ pob. leki: T***, A***, B***, P***, C***, P***, A***.

ponad rok temu

Czy to już zawał?

Witam,

Opisany ból miał cechy bólu wieńcowego, tzn. towarzyszącego niedokrwieniu mięśnia sercowego u osoby, której naczynia wieńcowe zostały istotnie zwężone wskutek miażdżycy bądź skurczu. Na podstawie informacji przedstawionych w pytaniu w tym przypadku zaszła prawdopodobnie pierwsza możliwość, choć nie można wykluczyć nałożenia się ich obu.

Ustąpienie bólu po przyjęciu azotanu sugeruje raczej chwilową niestabilność wieńcową niż zawał, ponieważ w jego przypadku lek raczej nie przyniósłby efektu. Trzeba jednak pamiętać, iż nie zawsze mamy do czynienia z typowym przebiegiem zawału. Na pewno nie można tego stwierdzić na podstawie samych przedstawionych informacji, konieczne są badania oraz obserwacja chorego.

Obniżenie ciśnienia nastąpiło najpewniej po przyjęciu leku, który rozszerzając naczynia nie tylko usprawnia przepływ wieńcowy, ale również powoduje obniżenie ciśnienia, dlatego nie wolno go przyjmować, gdy jest ono niższe niż 90/60 mmHg.

Utrzymywanie się dolegliwości mimo zastosowania leku powinno skłonić do wezwania pilnej pomocy lekarskiej.

Pozdrawiam

Lekarz w Międzyleskim Szpitalu Specjalistycznym Oddział I Wewnętrzny.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy