Zapytaj lekarza

7 3 9 , 9 5 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Dieta w cukrzycy typu 2

Witam, po świeżo rozpoznanej cukrzycy t.II lekarz zalecił miinsulinę przed jedzeniem: 24j rano i 20j wieczorem, kontrola cukru 6-12-17-21 dieta bezmleczna i bezmięsna. Ponieważ najbliższy termin konsultacji diabetologa mam za 4 dni, proszę o udzielenie mi pomocy i odpowiedzi na pytania: 1. czy dostosować godziny posiłków tak, aby ww. kontrole cukru były przed posiłkami? 2.czy wyznaczona dieta wyklucza także chude produkty mleczne /twarogi, sery itp./? oraz mięso w ogóle /co z rybami, drobiem/?
KOBIETA, 61 LAT ponad rok temu

Dieta osoby chorej na cukrzycę

Jak powinna odżywiać się osoba chora na cukrzycę? Czy jej dieta musi być rygorystyczna? Na temat diety cukrzyka wypowiada się ekspert - prof. Krzysztof Strojek, diabetolog.

Witam. Podstawowym zaleceniem w dietetycznym leczeniu cukrzycy typu 2 jest zmniejszenie kaloryczności diety, aby umożliwić powolną i systematyczną redukcję masy ciała. Zalecane jest jedzenie 5 mało objętościowych posiłków w ciągu dnia, w regularnym odstępie czasowym (co 3-4 godz.). Dostosowuje Pani kontrole cukru do godzin posiłków, nie odwrotnie. Nie widzę potrzeby stosowania diety bezmlecznej i bezmięsnę w Pani przypadku.
Produktami zalecanymi dla diabetyków są:
- z produktów zbożowych: pieczywo razowe, chleb chrupki, płatki owsiane, makaron razowy, musli (bez dodatku cukru), kasze gruboziarniste - gryczana, jęczmienna, pęczak; ryż brązowy, ryż parboleid.
- z nabiału: mleko chude, maślanka, chudy ser twarogowy, białko jajek, chudy kefir.
- z produktów mięsnych: ryby z rusztu, grilla, gotowane i w galarecie bez tłuszczu (flądra, morszczuk, dorsz, mintaj), indyk, kurczak, cielęcina, bardzo chuda wołowina, króliki i dziczyzna; chude wędliny drobiowe, polędwica, szynka.
Zalecane techniki obróbki kulinarnej to gotowanie w wodzie i na parze, grilliowanie, pieczenie i duszenie bez tłuszczu.

Specjalista z zakresu nauk o żywieniu człowieka i dietetyki.
0

Witam!

Zachęcam do konsultacji z lekarzem i podaje ogólne zasady żywienia dla osób z cukrzycą typu 2.

Jedz 5-6 posiłków dziennie. Jedz mało, ale często. Nie przejadaj się. Posiłki spożywaj o stałych porach i w jednakowych ilościach każdego dnia. Pamiętaj o zjedzeniu ostatniego posiłku krótko przed snem (zapobiegniesz w ten sposób spadkowi cukru we krwi podczas snu).

Zadbaj, aby dieta była bogata w warzywa (2-3 razy dziennie), owoce (1-3 razy dziennie), nabiał (1-3 razy dziennie).
Klika razy w tygodniu spożywaj ryby i chude mięsa.

Ogranicz spożycie produktów szkodliwych dla Twojego zdrowia: tłuszczów nasyconych (smalec, tłuszcze zwierzęce), cukru (słodkie przekąski, dosładzanie, produkty z mąki pszennej), alkoholu, soli. Pij wodę mineralną, herbatę lub kawę bez cukru- unikaj słodzonych napojów, które są źródłem dodatkowych kalorii.
Spożywaj produkty o niskim indeksie glikemicznym. Im wyższa wartość GI, tym szybciej i o większą wartość wzrośnie Twój „cukier” we krwi.

PRODUKTY O NISKIM GI (<55): surowe warzywa i owoce, nasiona słonecznika, pieczywo razowe i pełnoziarniste, kasza gryczana, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty, nabiał. Poziom glukozy we krwi po spożyciu tych produktów wzrasta powoli. Zapobiega to wahaniom „cukru” we krwi.

PRODUKTY O WYSOKIM GI (>55): chipsy, słodycze, cukier, pieczywo pszenne, ryż biały, produkty z mąki pszennej, kukurydza prażona, owoce w syropach, piwo. Produkty te powodują duże wahania „cukru” we krwi i nie są zalecane w diecie. Gotuj al dente, w folii, na parze, grilluj. Unikaj smażenia.

Usuwaj widoczny tłuszcz z mięsa i wędlin.

Pamiętaj, że ruch jest podstawą leczenia. Najlepiej jeśli odbywa się na świeżym powietrzu. Może to być: marsz (np. z kijkami), wolny bieg, jazda na rowerze, pływanie.

Wysiłek fizyczny wymaga dodatkowej porcji złożonych węglowodanów przed, w trakcie i po jego zakończeniu. Zapobiegniesz w ten sposób hipoglikemii (niskiemu stężeniu cukru we krwi).

UWAGA! Noś przy sobie coś słodkiego, na wypadek niedocukrzenia (osłabienie, zawroty głowy, pocenie się, uczucie głodu.

Zapraszam również na http://diet-coaching.xaa.pl/
Pozdrawiam,
dietetyk Patrycja Sankowska

Dietetyk medyczny. Absolwentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy