Dzień dobry. Szkoła nie może stwierdzić, że "nie chce dziecka". Szkoły mają za zadanie dostosować warunki, tak aby były sprzyjające dla każdego dziecka. Warto udać się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i postarać o orzeczenie o kształceniu specjalnym. Jeżeli w szkole masowej pojawiają się problemy z zachowaniem i impulsywnością, naprawdę warto pomyśleć o klasie integracyjnej, a nawet wysokofunkcjonującej klasie specjalnej (które są 4, 5 osobowe). W takich klasach dziecko będzie mogło się realizować, przyzwyczaić do trybu pracy - nauka będzie zindywidualizowana, a warunki dopasowane do jego potrzeb - dzięki temu trudne zachowania na terenie szkoły znikną. Jeżeli problemem faktycznie jest tylko zaburzenie przetwarzania słuchowego, nie ma opcji, żeby dziecko nie przystosowało się do takiej klasy i nie czerpało z niej korzyści jeżeli nauczyciele, terapeuci i rodzice będą ze sobą współpracować. Jest to na pewno korzystniejsza opcja i dla dziecka i dla jego rodziny. Dzięki temu dziecko będzie mogło nauczyć się odpowiednich zachowań społecznych, rozwijać i pokonywać trudności, uodparniać się na frustrację - a nie unikać tych sytuacji i pogłębiać trudności. Im dłużej odwleka się włączenie dziecka w grupę, ty trudniej będzie tego dokonać w przyszłości. Jeżeli trudne zachowania dziecka mają duże nasilenie warto rozszerzyć diagnozę i wykluczyć inne zaburzenia (przede wszystkim zaburzenia neurorozwojowe, które często są mylone). W przypadku zaburzeń przetwarzania słuchowego ważne jest, aby w życiu codziennym:
kierować komunikaty w stronę dziecka, po wcześniejszym upewnieniu się, że na nas patrzy i jest skupione (dotknąć dziecko w ramię, skupić jego wzrok na sobie), polecenia kierowane do dziecka powinny być krótkie i jednoznaczne, ważne aby redukować wszelkie szumy i hałasy w tle (całkowicie wyłączone radio i wyłączony telewizor).
Pozdrawiam,
Justyna Sordyl-Grajcar
www.psychoterapeutakatowice.pl
Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:
- Jak wyglądają zaburzenia wybiórczej uwagi na bodźce słuchowe? – odpowiada Redakcja abcZdrowie
- Problem dziecka ze zdaniem do następnej klasy – odpowiada Mgr Monika Prus
- Tok nauczania do dziecka 10-letniego z autyzmem i podejrzeniem zespołu Aspergera – odpowiada mgr Adam Zajączkowski
- Co zrobić gdy dziecko ma problemy z czytaniem? – odpowiada Lek. Konstanty Dąbski
- Czy dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego podlega pod orzeczenie o niepełnosprawności? – odpowiada Lek. Konstanty Dąbski
- Pierwszoklasista a szkoła - jak pomóc synowi przetrwać? – odpowiada Mgr Arleta Balcerek
- Zmiana zachowania u 3,5-letniego dziecka – odpowiada Mgr Zuzanna Starczewska
- Jak pomóc dziecku z ZA? – odpowiada Mgr Arleta Balcerek
- Dlaczego dziecko ma problemy z rozwojem? – odpowiada Mgr Bożena Waluś
- Czy rodzic dziecka z ADHD może żądać od wychowawcy pokazania uprawnień? – odpowiada Mgr Aurelia Grzmot-Bilska
artykuły
Pedagog szkolny - kwalifikacje, zadania, dokumentacja
Pedagog szkolny jest osobą, działania której skupi
Dysleksja - definicja, rodzaje, przyczyny, objawy, rozpoznanie, metoda Warnkego
Dysleksja u dzieci potrafi być czymś równie proble
Poradnia psychologiczna dziecięca i dla dorosłych - kiedy się udać?
Poradnia psychologiczna jest placówką, z pomocy i