Fakty o zdrowiu - Oburęczne dzieci bardziej nadpobudliwe?
Dzień dobry. Szkoła nie może stwierdzić, że "nie chce dziecka". Szkoły mają za zadanie dostosować warunki, tak aby były sprzyjające dla każdego dziecka. Warto udać się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i postarać o orzeczenie o kształceniu specjalnym. Jeżeli w szkole masowej pojawiają się problemy z zachowaniem i impulsywnością, naprawdę warto pomyśleć o klasie integracyjnej, a nawet wysokofunkcjonującej klasie specjalnej (które są 4, 5 osobowe). W takich klasach dziecko będzie mogło się realizować, przyzwyczaić do trybu pracy - nauka będzie zindywidualizowana, a warunki dopasowane do jego potrzeb - dzięki temu trudne zachowania na terenie szkoły znikną. Jeżeli problemem faktycznie jest tylko zaburzenie przetwarzania słuchowego, nie ma opcji, żeby dziecko nie przystosowało się do takiej klasy i nie czerpało z niej korzyści jeżeli nauczyciele, terapeuci i rodzice będą ze sobą współpracować. Jest to na pewno korzystniejsza opcja i dla dziecka i dla jego rodziny. Dzięki temu dziecko będzie mogło nauczyć się odpowiednich zachowań społecznych, rozwijać i pokonywać trudności, uodparniać się na frustrację - a nie unikać tych sytuacji i pogłębiać trudności. Im dłużej odwleka się włączenie dziecka w grupę, ty trudniej będzie tego dokonać w przyszłości. Jeżeli trudne zachowania dziecka mają duże nasilenie warto rozszerzyć diagnozę i wykluczyć inne zaburzenia (przede wszystkim zaburzenia neurorozwojowe, które często są mylone). W przypadku zaburzeń przetwarzania słuchowego ważne jest, aby w życiu codziennym:
kierować komunikaty w stronę dziecka, po wcześniejszym upewnieniu się, że na nas patrzy i jest skupione (dotknąć dziecko w ramię, skupić jego wzrok na sobie), polecenia kierowane do dziecka powinny być krótkie i jednoznaczne, ważne aby redukować wszelkie szumy i hałasy w tle (całkowicie wyłączone radio i wyłączony telewizor).
Pozdrawiam,
Justyna Sordyl-Grajcar
www.psychoterapeutakatowice.pl
Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:
- Jak wyglądają zaburzenia wybiórczej uwagi na bodźce słuchowe? – odpowiada Redakcja abcZdrowie
- Problem dziecka ze zdaniem do następnej klasy – odpowiada Mgr Monika Prus
- Jak pomóc dziecku z ZA? – odpowiada Mgr Arleta Balcerek
- Jak pomóc dziecku, które nie jest akceptowane przez rówieśników? – odpowiada Mgr Kamila Drozd
- Czy dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego podlega pod orzeczenie o niepełnosprawności? – odpowiada Lek. Konstanty Dąbski
- Jak powinnam postąpić z dzieckiem w tej sytuacji? – odpowiada Mgr Katarzyna Balcerzak
- Wychowanie siedmiolatka, który nie reaguje na uwagi rodziców – odpowiada Mgr Barbara Owczarska
- Zmiana zachowania u 3,5-letniego dziecka – odpowiada Mgr Zuzanna Starczewska
- Dlaczego dziecko ma problemy z rozwojem? – odpowiada Mgr Bożena Waluś
- Dlaczego 4-letnia córka mojego partnera bije się po głowie? – odpowiada Mgr Anna Tońska-Szyfelbein
artykuły
Dysleksja - definicja, rodzaje, przyczyny, objawy, rozpoznanie, metoda Warnkego
Dysleksja u dzieci potrafi być czymś równie proble
Stres szkolny - objawy, przyczyny, skutki, reakcje na stres
Szkoła wywołuje jeden z podstawowych rodzajów napi
Problemy dzieci z wadami słuchu
- Mam wrażenie, że dzieci z niedosłuchem są po