Zapytaj lekarza

7 4 2 , 1 3 9

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Bardzo boję się terapii hormonalnej HTZ

Mam 34 lata. Mam krwawienia przed miesiączką od 16 dnia cyklu. Po badaniu ginekologicznym lekarz powiedział, że mam małego mięśniaka i na podstawie wywiadu ze mną stwierdził klimakterium, ponieważ jestem w depresji i czasami jest mi gorąco. Przepisał mi tabletki i kazał brać przez pół roku. Bardzo boję się brać tych leków, gdyż istnieje ryzyko zachorowań. Myślę, że depresja moja wynika z powodu utraty bliskiej osoby zmarłej tragicznie, a nie z powodu klimakterium. Czy mogę zrobić jakieś badania z których mogłabym potwierdzić klimakterium w tak młodym wieku. Boję się brania HTZ, gdyż w ulotce piszą o ryzyku chorób u kobiet w wieku 50 i 65 lat a nic nie piszą o młodych kobietach stosujących HTZ. Mój ginekolog zapewniał mnie na 200%, że nie zachoruje na żadną chorobę biorąc, ale czy można dać taką gwarancję?  

34 LAT ponad rok temu

Przedwczesna menopauza

Redakcja abcZdrowie
82 poziom zaufania

Witam!

Badaniem zalecanym przy diagnozowaniu menopauzy jest poziom hormonów: FSH i estradiolu. Stężenie FSH powyżej 30 mIU/ml oraz obniżony poziom estradiolu wskazują na ustanie funkcji jajników, a niższa, lecz podwyższona na wchodzenie w okres premenopauzalny. Generalnie zaleca się stosowanie HTZ w sytuacji, gdy dolegliwości związane z okresem okołomenopauzalnym są szczególnie nasilone. Stosowanie HTZ może zwiększyć ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia czy nowotworu piersi, ale zdarza się to raczej w przypadku rozpoczęcia terapii późno (po więcej niż 5 latach po ustaniu miesiączki) i u starszych kobiet. Uważa się, że wczesne rozpoczęcie HTZ zmniejsza jej niekorzystny wpływ, może ona wręcz przyczynić się do opóźnienia zmian miażdżycowych w układzie krążenia. Jeżeli wciąż Pani miesiączkuje, to HTZ można stosować z przerwami na krwawienia, symulując naturalny cykl miesiączkowy. Polecam nasz inny portal. Radzę też upewnić się co do diagnozy przed ewentualnym rozpoczęciem HTZ, tym bardziej, że pisze Pani o innych możliwych przyczynach nieprzyjemnych objawów.

Pozdrawiam serdecznie!
 

Redakcja abcZdrowie.pl to zespół doświadczonych i zaangażowanych osób, z których wielu to eksperci z dziedziny medycyny, dla których dbałość o zdrowie to priorytet.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy