Czy podwyższony poziom bilirubiny świadczy o procesie chorobowym?

Witam! Proszę o poradę w sprawie interpretacji wyników badań prób wątrobowych. Jestem 23-letnią kobietą, szczupłą, bez przewlekłych chorób. Badania wykonywałam bez związku z jakimikolwiek dolegliwościami/niepokojącymi sygnałami ze strony wątroby (miało to być jedynie badanie profilaktyczne przed przyjęciem leków mogących obciążać wątrobę). Byłam przekonana, że wszystko będzie w porządku, jednak ich wynik mnie zaniepokoił, gdyż bilirubina przekroczyła normę.

Bilirubina całkowita 22,40 umol/l (norma lab: 3,40-20,50 umol/l). Pozostałe parametry w normie: AST 19 (norma lab: 5-34); ALT 17 (norma lab: 0-55); fosfataza zasadowa 71 (norma lab: 40-150); GGTP 11 (norma lab: 9-36). Wykonywałam też lipidogram (wszystko w normie): cholesterol HDL 1,49 (norma lab: 1,04-1,55); cholesterol LDL 1,90 (norma lab: do 3,40); trójglicerydy 0,89 (norma lab: 0,40-1,70). Chciałabym dowiedzieć się, czy podwyższona bilirubina może (przy pozostałych wynikach w normie) świadczyć o jakiejś poważnej chorobie? Oczywiście wiem, że odpowiedź w internecie nie zastąpi spotkania z lekarzem "na żywo", ale wizytę u lekarza mam dopiero w przyszłym tygodniu, a do tego czasu nie wiem co robić, gdyż jestem zaniepokojona.

Badanie wykonywałam ok. 8 rano (przy czym ostatni posiłek jadłam dnia poprzedniego przed godziną 20., ale rano przed badaniem wypiłam szklankę herbaty - później dowiedziałam się, iż najlepiej byłoby, gdyby posiłek nastąpił on przed godziną 18., a poranny napój należałoby zastąpić wodą - nie wiem jednak, czy mogło to wpłynąć na wyniki). Nie stosuję tabletek antykoncepcyjnych co najmniej od roku (wiem, że mogą podwyższać poziom bilirubiny, aczkolwiek nigdy nie badałam czy miały na mnie takowy wpływ). W okresie poprzedzającym badanie nie przyjmowałam żadnych leków (oprócz witaminy C raz dziennie oraz preparatu skrzyp+cynk poprawiającego stan włosów raz dziennie, nie bezpośrednio przed badaniem).

W listopadzie 2012 zakończyłam 6-cio miesięczną kurację antybiotykiem tetralysal (trądzik), później w okresie styczeń-luty stosowałam unidox (z tego samego powodu, jednak zakończyłam kurację na kilka dni przed badaniem). Czy wysoki wynik bilirubiny może być spowodowany wymienionymi lekami? Alkoholu spożywam bardzo niewiele, nie sądzę żeby mógł w jakikolwiek sposób wpłynąć na badanie, przez ostatnie 2-3 tygodnie nie piłam żadnych napojów alkoholowych.

Domyślam się, że konieczne będzie powtórzenie badania, w jaki sposób należycie się do niego przygotować? Czy zastosować lekkostrawną dietę na dobę przed badaniem (wyniki opisywane powyżej uzyskałam w badaniu, które poprzedzały dni bez specjalnej diety, np. na obiad smażone mięso z frytkami)? Czy są jakieś produkty żywieniowe, których przed badaniem powinnam unikać, gdyż mogą "podbijać" bilirubinę? Czy lepsze (bardziej miarodajne) będzie powtórzenie całości prób wątrobowych, czy badanie bilirubiny z podziałem na pośrednią i bezpośrednią?

Proszę o poradę jak powinnam się zachować w tej sytuacji i czy jest to powód do poważnych zmartwień - niestety nie jestem w stanie porównać tych wyników z wcześniejszymi wynikami takich badań, gdyż ostatni raz próby wątrobowe robiłam wieki temu i nie pamiętam jak się prezentował ten konkretny wskaźnik (badania wykonywałam pod okiem lekarki i to ona je zinterpretowała jako "w normie" - ja byłam wtedy dużo młodsza i nie zwróciłam żadnej uwagi na liczbowe wskaźniki, nie wiem czy bilirubina była wtedy wysoka). Będę bardzo wdzięczna za poradę, z góry dziękuję.

KOBIETA, 24 LAT ponad rok temu

Mezoterpia igłowa twarzy i dekoltu

Mezoterapia igłowa to zabieg, który możesz odbyć w gabinecie dermatologii estetycznej. Polega na wstrzyknięciu substancji leczniczych bezpośrednio w obręb skóry. Zobacz, jak wygląda zabieg.

Chciałabym dowiedzieć się, czy podwyższona bilirubina może (przy pozostałych wynikach w normie) świadczyć o jakiejś poważnej chorobie? - Podwyższanie poziomu bilirubiny jest praktycznie minimalne, w zakresie błędu laboratoryjnego, aparaturowego i nie stanowi problemu klinicznego. Nie świadczy on na pewno o chorobie. Można go powtórzyć, ale samą bilirubinę z podziałem na bezpośrednią i pośrednio po około 2 tygodniach. Czy wysoki wynik bilirubiny może być spowodowany wymienionymi lekami? - Leki stosowane przez Panią zwłaszcza tak długo i niedawno odstawione (unidox) mogą mieć wpływ niekorzystny na czynność wątroby i spowodować podwyższenie poziomu bilirubiny.

Domyślam się, że konieczne będzie powtórzenie badania, w jaki sposób należycie się do niego przygotować? Czy zastosować lekkostrawną dietę na dobę przed badaniem (wyniki opisywane powyżej uzyskałam w badaniu, które poprzedzały dni bez specjalnej diety, np. na obiad smażone mięso z frytkami)? - Dobrze by było powtórzyć badanie, ale po dłuższym okresie (np. po 2 tygodniach), po zastosowaniu diety lekkostrawnej przynajmniej dobę przed badaniem, bez dużego wysiłku fizycznego przed. Czy są jakieś produkty żywieniowe, których przed badaniem powinnam unikać, gdyż mogą "podbijać" bilirubinę? - Z reguły są to bogatotłuszczowe pokarmy. Czy lepsze (bardziej miarodajne) będzie powtórzenie całości prób wątrobowych, czy badanie bilirubiny z podziałem na pośrednią i bezpośrednią? - Wystarczające powinno być badanie powtórne poziomu bilirubiny, ale z podziałem na pośrednią i bezpośrednią.

Specjalista chirurgii ogólnej.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy