Jak dziecko z niedosłuchem słyszy dźwięki?

Moja corka (4 lata) ma niedosluch- prawe ucho bez odzewu a lewe 80dB- nosi od niedawna aparaty na oba uszy! Jest zakwalifikowana na implant slimakowy... Moje pytanie brzmi- jak z nia cwiczyc ???jak ona rozumie, slyszy dzwieki???czy moze rozwijac sie jak rowiesnicy???
KOBIETA, 28 LAT ponad rok temu
Lek. Paweł Baljon
93 poziom zaufania

Witam serdecznie. Rozwój dziecka ze znacznym niedosłuchem może być utrudniony . Rehabilitacja małego dziecka z wadą słuchu to proces długofalowy i o różnorodnych uwarunkowaniach. Może on przypominać proces rozwoju mowy dziecka słyszącego, pod warunkiem wczesnej diagnozy zaopatrzenia we właściwie dobrane protezy słuchowe (aparaty słuchowe lub implant śłimakowy) i podjęcia działań rewalidacyjnych, zwanych inaczej wychowaniem słuchowo-werbalnym.

W wychowaniu słuchowo-werbalnym można wyróżnić kilka faz:

faza pierwsza - recepcja dźwięku
faza druga - odbiór różnic i podobieństw, czyli tzw. różnicowanie
faza trzecia - identyfikacja, czyli łączenie dźwięku z jego znaczeniem
faza czwarta - rozumienie mowy
A więc do tego, aby nauczyć się mówić niezbędne jest, by mowa mogła być odbierana, a następnie rozumiana. Sama "czynność" mówienia jest wiec zależna od poprzedzających ją "biernych" umiejętności słuchowych.
Dla dziecka z wadą słuchu proces nauki mowy i języka rozpoczyna się w momencie zastosowania aparatu słuchowego, który jest środkiem koniecznym, ale niewystarczającym. Aby proces ten był najbardziej efektywny, dziecko wyposażone w aparat słuchowy lub implant ślimakowy powinno być prowadzone według wskazań wychowania słuchowo-werbalnego przez świadomych rodziców pod kierunkiem terapeuty słuchu i mowy, np. surdologopedy lub surdopedagoga. Realizacja celów wychowania słuchowego w znacznej mierze zależy od postaw rodzicielskich. Bardzo ważny jest udział rodziców dziecka zarówno w prowadzeniu codziennych ćwiczeń, jak i zapewnienie dziecku komfortu emocjonalnego.
Wczesna diagnoza, wczesne zastosowanie odpowiedniej do wady słuchu protezy słuchu oraz fachowa rehabilitacja, a także sprzyjająca atmosfera rodzinna to czynniki, które zwiększają szansę dziecka z uszkodzonym narządem słuchu na nauczenie się mowy i pełną integracę ze środowiskiem.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty