Nadmierna senność w trakcie przyjmowania leków przeciwdepresyjnych

Od kilku lat co pewien czas czuję się nadmiernie senna. Rano wstaję wypoczęta, a mniej więcej około południa przychodzi znów senność i około 15-tej jest już nie do opanowania. Trwa to nieraz dwa tygodnie, czasem krócej. Badania z krwi mam dobre (morfologia, hormony tarczycy, żelazo, cukier). Biorę codziennie trójpierścieniowy lek przeciwdepresyjny o przedłużonym działaniu, lekarz stwierdził u mnie kiedyś objawy lękowe. Objawy ustąpiły natomiast co pewien czas mam tego typu dolegliwości. Lek ten biorę również od kilku lat.

KOBIETA ponad rok temu

Zdrowa żywność

Nie ma osoby, która przynajmniej raz nie spotkałaby się ze stwierdzeniem, że jesteśmy tym, co jemy. Żywność, którą spożywamy i trawimy staje się częścią nas samych, jednak wiele osób zapomina o tym i odżywia się niezdrowo.

Witam!

Trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne (TLPD) należą do leków starej generacji, wpływających na kilka układów neuroprzekaźnikowych. To niewybiórcze działanie jest przyczyną licznych działań ubocznych.

Należą do nich m. in. : zaburzenia widzenia, nadmierne stłumienie i sedacja w ciągu dnia oraz niekorzystny wpływ na funkcje poznawcze (pamięć i koncentrację), niekorzystny wpływ na układ krążenia.

W tej sytuacji zalecałabym Pani zamianę leku na inny preparat nowszej generacji, który będzie pozbawiony przykrych działań ubocznych. Obecnie dostępnych jest wiele leków przeciedepresyjnych i przeciwlękowych, które są skuteczne i nie powodują wymienionych objawów niepożądanych.

W czasie zamiany leku można  zastosować doraźnie lek uspokajający krótkodziałający, który nie będzie wpływał na aktywność następnego dnia po zażyciu. Można również rozważyć zastosowanie psychoterapii jako skutecznej metody leczenia zaburzeń lękowych.

Proszę omówić swoje zastrzeżenia ze swoim lekarzem prowadzącym lub skonsultować się u innego lekarza tej specjalności.

Psychiatra, absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy