Zapytaj lekarza

7 1 6 , 5 4 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Odżywki zwiększające masę ciała - nastolatek

Dzień dobry, bardzo proszę o informacje, czy młodzież (chłopak lat 16) może wspomagać się odzywkami dostępnymi na rynku, wspomagającymi budowę masy mięśniowej. Regularnie siłownia.. Pozdrawiam i dziękuję
ponad rok temu

Dieta eskimosów a choroby serca

Witam.

Moja opinia o stosowaniu odżywek zwłaszcza przez nastolatków jest taka – po co wydawać pieniądze na proteiny w proszku, kiedy można zadbać o właściwą dietę dostarczającą nam prawidłowych ilości wszystkich składników odżywczych. Dodatkowo takie suplementy nie są objęte normami prawnymi, dlatego ilość poszczególnych składników odżywczych i innych dodatkowych substancji nie jest kontrolowana tak jak np. leki.

Dodatkowo na opakowaniu nie musi być wszystko opisane i tak możesz kupić dwie inne odżywki, a potem okaże się że mają taki sam skład a Ty jesz 2 razy więcej któregoś ze składników, co niekoniecznie jest korzystne dla naszego zdrowia. Dlatego warto się zastanowić czy nie lepiej zadbać o dietę wspomagającą budowę masy mięśniowej.

Podam Ci kilka podstawowych wskazówek, to naprawdę proste:
- przede wszystkim unikaj słodyczy i produktów fast-food, a także słodzonych, gazowanych napoi, które dostarczają pustych kalorii i nie budują masy mięśniowej, ale tłuszczową,
- zwiększ częstość posiłków- przynajmniej 3 duże posiłki i 3 przekąski (tak, aby spożywać minimum 5 posiłków dziennie),
- odstęp między posiłkami nie powinien być dłuższy niż 3 godziny. Staraj się jeść, co 2-3 godziny.
- jedz przekąski wysokokaloryczne, o małej objętości- zdrowe i pożywne np. orzechy, koktajle mleczne, mleczno-owocowe, jogurty, suszone owoce,
- nie przejadaj się, ale jedz większe posiłki niż do  tej pory (musisz zwiększyć podaż kalorii o około 300-400 kcal)
- zwiększenie podaży energetycznej można osiągnąć poprzez dodatki takie jak- do płatków dodaj jogurt, suszone owoce, banany, miód czy orzechy i nasiona.
- przed treningiem na około 2 godziny jedz posiłki zawierające węglowodany złożone- ryż, makaron, kasze, produkty pełnoziarniste (pieczywo, płatki, otręby)
- po posiłku jedz produkty zawierające cukry proste- owoce świeże lub suszone (mogą być w połączeniu z białkiem np. koktajl owocowo-mleczny)
- jedz produkty bogato-białkowe, ale uważaj na zawartość tłuszczu (najlepiej wybieraj produkty chude i półtłuste- unikaj tłustych)- produkty mleczne, ryby, warzywa strączkowe
- jedz drób (bez skóry) i ryby (także tłuste), unikaj mięs tłustych i smażonych
- nie zapominaj o warzywach i odpowiedniej podaży płynów!

Pamiętaj też, że sama dieta bez aktywności fizycznej nie da efektów.

Pozdrawiam.

Dietetyk w poradni dietetycznej JeszFresh w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy