Zapytaj lekarza

7 3 6 , 2 4 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Przyrost wagi po rzuceniu palenia

W tym roku skoncze 30.lat od roku nie pale, niestety moja waga skoczyla o ponad 20 kg pomimo tego ze cwicze i plywam regulsrnie. Zastanawiam sie co moze byc prxyczyna? Czy jest jakis sposob na pozbyvie sie tego nadmiaru kg? Nie potrafie sobie z tym poradzic rowniez psychicznie, poniewaz ciagle kupuje ubrania w rozmiarze ktory nosilam wczesniej i na chwile obecna nie potrafie sie ani ubrac ani cxuc sie dobrze w swojej skorze.
KOBIETA, 30 LAT ponad rok temu

Od czego zależy indeks glikemiczny potraw?

Indeks glikemiczny to poziom glukozy, jaki pozostaje we krwi poz spożyciu posiłku. Informacja o IG potraw jest bardzo istotna dla osób odchudzających się oraz cukrzyków.

Witam! Dokładne, indywidualne zalecenia żywieniowe mogą być podane po zebraniu wywiadu żywieniowo-chorobowego. Wstępnie zachęcam do przestrzegania zasad racjonalnego żywienia, które podam poniżej. 1. Codzienna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta pomaga w zachowaniu pełni zdrowia i kondycji. 2. Podstawą prawidłowej diety jest różnorodność spożywanych produktów. Jedz 4 – 5 posiłków dziennie w odstępach nie dłuższych niż 4 godziny. Dzień zaczynaj od śniadania. 3. Pełnoziarniste produkty zbożowe (np. chleb razowy, chleb pełnoziarnisty, grube kasze, ryż brązowy) powinny być dla ciebie głównym źródłem energii. 4. Pamiętaj o codziennym spożywaniu warzyw i owoców. Zalecana jest przewaga warzyw nad owocami. 5. Każdego dnia co najmniej dwa razy spożywaj mleko i jego przetwory: jogurty, kefiry, sery. 6. Spożywaj mniej tłuszczów zwierzęcych (smalec, tłuste mięsa), a więcej tłuszczów roślinnych (olej rzepakowy, oliwa z oliwek). 7. Źródłem białka w twojej diecie powinny być: mięso drobiowe, ryby oraz nasiona roślin strączkowych np. soja, groch, fasola. Ograniczaj spożycie tłustego mięsa czerwonego. 8. W codziennej diecie ograniczaj spożycie soli i słodyczy (źródła „pustych” kalorii). 9. Pij wystarczającą ilość płynów – minimum 2 litry dziennie. 10. Unikaj alkoholu. Zapraszam również na www.diet-coaching.xaa.pl Pozdrawiam, Dietetyk Patrycja Sankowska

Dietetyk medyczny. Absolwentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.
0
Mgr Anna Szul Dietetyk, Świdnik
40 poziom zaufania

Witam, przybywanie kilogramów po rzuceniu palenia to bardzo częsty problem. Jest to związane zarówno z nasza psychiką, jak i reakcją fizjologiczną. Palenie papierosów "przytepia" zmysły zwłaszcza smaku i zapachu, przez co chce nam się jeść mniej i jedzenie nie smakuje tak dobrze. Poza tym zajmuje ręce i czas, który często jest przeznaczony na jedzenie - ludzie w pracy wolą wolny czas przeznaczyć na "dymka" niż na posiłek. Dodatkowo papierosy są często używane jako odstresowywacz, więc gdy ich zabraknie, zaczynamy stres zajadać. Dodatkowo nikotyna przyspiesza trochę metabolizm, który zwalnia po odstawieniu papierosów. Biorąc te wszystkie przyczyny razem wzrost wagi jest bardzo możliwy i bardzo częsty. Jak widać ruch fizyczny nie wystarcza, trzeba ewidentnie zmienić dietę. Koleżanka powyżej dobrze napisała zalecenie, więc nie będę ich powtarzać. Proszę tylko zwrócić uwagę, czy w momencie podjadania zwłaszcza słodyczy, to nie jest ten moment kiedy pani z reguły sięgała po papierosa. Jeśli tak to wystarczy zamienić przekąski kaloryczne na zdrowe - marchewka w słupkach, papryka, rzodkiewka, seler naciowy czy pomidorki koktajlowe. Można je podjadać bez ograniczeń, zajmują jednocześnie ręce, usta i umysł. Powodzenia.

0

Witam,
Bardzo często zdarza się, że osoby które rzuciły palenie przybierają na wadze z różnych powodów. Zalecam zastosować w swojej diecie zasady racjonalnego odżywiania - zasada "5 U": 1 - Urozmaicenie - spożwamy produkty ze wszystkich grup żywnościowych możliwie w każdym posiłku. 2 - Umiarkowanie - powinno się jeść według swoich potrzeb, nie za dużo, nie za mało. 3 - Uregulowanie - ilość i częstotliwość posiłków w ciągu dnia powinna być w miarę stała. Regularne odżywanie się pozwala na stałe dostarczanie energii naszemu organizmowi oraz pozwala na lepsze kontrolowanie uczucia głodu i zapobiega przejadaniu się. Zaleca się jeść 5 posiłków dziennie co 3-4 godziny. 4 - Unikanie - czyli unikamy nadmiaru tłuszczu, cukru, soli i alkoholu. 5 - Uprawianie sportu - zalecana jest aktywność fizyczna. Pozdrawiam

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy