Zapytaj lekarza

7 3 7 , 1 1 5

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Skutki uboczne leków: czy są mniejszym złem?

Na astmę leczę się od 4 lat, niestety jest to astma o ciężkim przebiegu, leki mało pomagają, a przy każdym zaostrzeniu (czyli dość często) jedyne co mnie ratuje to sterydy działające ogólnie i to też nie zawsze. Od pewnego czasu muszę brać je w coraz większych dawkach i o wiele dłużej niż na początku, żeby zadziałały. Chcąc uniknąć ciągłego zwiększania dawek, zaczęłam myśleć o innych możliwościach. Pamiętam, że podczas ostatniego pobytu w szpitalu, z powodu zaostrzenia astmy, dostawałam lek, który bardzo mi pomagał, chyba jedyny, po którym czułam jakiś efekt. Po podaniu dożylnym, w kroplówce, już po około 5 minutach czułam jak mi się oskrzela rozszerzają. Po tabletkach ten efekt był nieco mniej spektakularny, ale również czułam, że działają. Po wyjściu ze szpitala miałam je brać cały czas, jednak po tygodniu je odstawiłam z powodu skutków ubocznych - drżenie rąk i przyspieszone bicie serca (w granicach 130-150/min). Tydzień później miałam kolejne zaostrzenie, a z racji tego, że szybko działające leki rozszerzające oskrzela po raz kolejny zawiodły, postanowiłam spróbować jeszcze raz, zmniejszając dawkę o połowę, niestety znów zaczęłam odczuwać te same skutki uboczne. Niemniej jednak są to jedyne tabletki, po których czuję jakąkolwiek poprawę i naprawdę o wiele lepiej mi się oddycha, więc tu właśnie pojawia się moje pytanie. Czy samo przyspieszenie akcji serca do takiego poziomu (130-150/min) spowodowane jedynie lekami może być szkodliwe dla organizmu? Może jednak warto spróbować jeszcze raz? Znacznie bardziej od przyspieszonego tętna i drżenia rąk przeszkadzają mi ciągłe duszności. Lekarz twierdzi, że biorę już wszystkie możliwe leki, a wypróbowałam już wiele różnych (te, które biorę teraz są chyba najlepsze, ale do ideału dużo brakuje), więc na zmianę leków czy dołożenie czegoś nowego są marne szanse.

KOBIETA ponad rok temu

Co wiesz o alergii pokarmowej u dzieci?

Sprawdź, czy tej choroby można uniknąć, np. odpowiednim odżywianiem w czasie ciąży. Z filmu dowiesz się również, czy alergia jest chorobą, z której nie można zostać wyleczonym, a także kiedy najlepiej badać dzieci pod kątem alergii.

Witam serdecznie!
Z Pani opisu wynika, że astma jest źle kontrolowana. Nie podaje Pani schematu swojego leczenia, ale zakładam, że leczona jest Pani zgodnie z zaleceniami. Jeżeli leki nie wpływają na poprawę Pani stanu, być może wskazana jest modyfikacja dawek. Niestety nie znam dokładnej Pani historii choroby, co utrudnia udzielenie pomocy.
Na podstawie udzielonych informacji wynika, że lek przyjmowany w szpitalu należy do grupu betamimetyków, których działania niepożądane występują stosunkowo często. Jeżeli chciałaby Pani korzystać z tego typu leków konieczna jest konsultacja z Pani lekarzem prowadzącym, który po rozmowie z Panią i analizą dotychczasowego leczenia oceni, czy wystąpienie działań niepożądanych jest lepsze od codziennych ataków astmy.
Pozdrawiam.

Lekarz w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym im. prof. Witolda Orłowskiego w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy