Jak sobie mam poradzić z taką sytuacją?

Sytuacja wygląda następująco. Kwiecień: z powodu epidemii zostałem wyznaczony do zadań z zakresu w którym nie mam ani wiedzy ani doświadczenia. Duża presja i wyłącznie samokształcenie sprawiło, że pracowałem ale niekoniecznie potrafiłem wykonywać poprawnie przydzielone mi zadania. Wielokrotnie zawałem sprawy służbowe gdzie groziły mi kary finansowe. Odbiło się to wtedy na mnie bezsennością, brakiem nastroju, obojętnością, huśtawka emocji, sporadyczna agresją (zwykle jestem spokojnym człowiekiem). Udało mi się to przeboleć do momentu gdy obowiązki uspokoiły się do powtarzalnego schematu gdzie nic nie mogło się zepsuć. Niestety ostatnimi czasy ponownie pojawiają się nowe "wyzwania" z zakresu o którym nie mam pojęcia, jednak przełożony naciska na wykonywanie poleceń wykorzystując fakt braku pola manewru z ew. zmiana pracy. Sytuacja kwietniowa powtarza się, tyle że mocniej. Dodatkowo co raz więcej sytuacji wywiera presję finansową co dla młodego człowieka bez zapasów gotówkowych wywołuje dodatkowe obciążenie. Jak sobie z taką sytuacją radzić? Co powinienem zrobić?
MĘŻCZYZNA, 24 LAT ponad rok temu

Kilka prawd na temat bezsenności

W idealnym wypadku - iść do szefa i porozmawiać z nim na ten temat. Być może możliwy jest jakiś support lub choćby pewne przeszkolenie w sprawach, o których mówi Pan że nie ma pojęcia. Uzmysłowienie szefowi, że nadmierny stres negatywnie wpływa na efektywność zawodową też byłoby wskazane.

Ale niestety nie żyjemy w idealnym świecie i zdaję sobie sprawę, że w pewnych sytuacjach zaproponowana przeze mnie rozmowa raczej będzie mało prawdopodobna. W takim wypadku może Pan radzić sobie ze swoimi stanami emocjonalnymi i może Pan podjać wyzwanie rozwiązywania trudności zawodowych małymi krokami. Tzn. 1) polecam zastosować 3x w tygodniu trening relaksacyjny (np. trening Jacobsona - nagrania są dostępne na youtube) 2)proszę robić sobie listę zadań do zrobienia - odznaczanie spraw już wykonanych będzie mobilizująco wpływać na dalszą pracę, a sama lista uporządkuje Pana działania, zmniejszy chaos organizacyjny a co za tym idzie - zmniejszy stres 3)proszę się "przysposabiać" do nowych zadań - tzn. proszę pomyśleć czego Pan nie wie, co dobrze by Pan wiedział, gdzie może tą wiedzę zdobyć po czym małymi krokami (czyli nie wszystko na raz!) podjać naukę. Szef nie może od Pana wymagać perfekcyjnego wykonania rzeczy, które robi Pan pierwszy raz w życiu (jeśli tak jest, warto jednak asertywnie powiedzieć, że się Pan ich uczy, chce się nauczyć, ale wymaga to pewnej ilości czasu). Nauka, wprowadzanie w praktykę i dostrzeganie efektów pozwolą Panu wdrożyć się w system nowych obowiązków.

Być może pomogłaby Panu również konsultacja z psychologiem, który po wysłuchaniu Pana problemu będzie mógł zaproponować indywidualne działania dostosowane do tego, co Pan przeżywa. Obecnie takie spotkania odbywają się zarówno stacjonarnie, jak i online. Trzymam kciuki za Pana podjęcie wyzwania i pozdrawiam serdecznie.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty