Zapytaj lekarza

7 1 6 , 8 9 5

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

BMI a wiek i budowa ciała

Dzień dobry nazywam się Marek i mam 12 lat, Zastanawiam się czy bmi wiek w moim przypadku jest prawidłowy. Mój problem polega na tym ze nie chciał bym nabawić się nadwagi na którą choruje wiele członków mojej rodziny. Staram się prowadzić zdrowy tryb życia, żeby wynik bmi wiek nie był zły. Dlatego dużo ćwicze, gram w pilkę i ograniczam słodycze. Nigdy tez nie jem tyle aby czuć się przejedzonym. Moja babcia i mama jednak uważają inaczej ciagle mi podsuwają jedzenie twierdzac ze musze dużo jesc bo rośniesz. Moje tłumaczenia, że najważniejsze jest sprawdzenie bmi wiek nie pomagają i często te rozmowy koncza się kłótnia. Jak przekonać je że objadanie się jest niezdrowe? Ponadto mama twierdzi ze jestem za chudy, a bmi a wiek jest za niskie w moim przypadku. Dlatego proszę o informacje czy moja waga 56 kg i 158 cm wzrostu jest prawidlowa na mój wiek? Czy bmi na wiek 12 lat jest w porządku? Co mam zrobić, żeby moje bmi wiek było lepsze? Powinienem sam liczyć bmi czy skorzystać z kalkulatora bmi?


KOBIETA, 12 LAT ponad rok temu

Zanim zaczniesz odchudzanie

Nadejście wiosny i zbliżające się lato stają się motywacją wielu osób do zrzucania nadprogramowych kilogramów. Baszar El-Helou z Pracowni dietetycznej WANILIA, opowiada o tym, jakie kroki należy podjąć, by odchudzanie nie wyrządziło naszemu organizmowi negatywnych symptomów.

Witam!

Twoje BMI wynosi 22,48. Na siatce centylowej oznacza to obszar równo 90 centyla, od którego rozpoznaje się nadwagę. Nie martw się, gdyż Twoja nadwaga jest bardzo niewielka. Co więcej, większa masa ciała może wynikać z ciężkiej budowy ciała lub rozrostu tkanki mięśniowej na skutek ćwiczeń.

To, co możesz zrobić, to:

- zamiana tradycyjnego, białego pieczywa na pieczywo pełnoziarniste, ciemne,
- unormowanie pór posiłków (optymalnie 4-5 posiłków, w odstępach ok. 3-godzinnych),
- zamiana metody kulinarnej, jaką jest smażenie, na gotowanie na parze, gotowanie w wodzie, duszenie z niewielką ilością tłuszczu,
- unikanie potraw chłonących tłuszcz, jak: kotlet schabowy, kotlet mielony,
- zwiększenie spożycia warzyw, które wypełnią żołądek i zapewnią uczucie sytości (także jako dodatku do kanapek).

Z diety należałoby wyeliminować: cukier dodawany do kawy i herbaty, kolorowe słodzone napoje gazowane i soki z dodatkiem cukru, tłuste wędliny, serki topione, serki typu fromage, feta, sery żółte, tłuste, zawiesiste zupy (śmietanę można zastąpić np. jogurtem 0%), tłuste placki, kotlety, kluski, ciasta, ciasteczka, fast foody, smażone potrawy (zwłaszcza w panierce, która chłonie tłuszcz jak gąbka).

Pamiętaj o UREGULOWANIU pór posiłków i aktywności fizycznej. Minimum to 30 minut ruchu dziennie.

Pozdrawiam

Dietetyk, autorka wielu tekstów dotyczących problematyki odchudzania i zdrowego żywienia.
0

Witam serdecznie,
W tym momencie Pana BMI (współczynnik prawidłowej masy ciała powstały przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach) wynosi 22,43, co wskazuje na wagę zdrową. Nie powinien Pan chudnąć, ale zmienić na stałe swoje nawyki żywieniowe, tak aby dieta nie kojarzyła się z czymś nieprzyjemnym, a stała się Pana zdrowym stylem życia. Starsi ludzie często mają niewłaściwe nawyki żywieniowe i niestety chcą do nich nakłonić swoje dzieci/wnuki. Powinien Pan stosować się do kilku ważnych zasad:
Dzień należy zaczynać od pełnowartościowego śniadania. W ten sposób od rana pobudzamy swój organizm do działania, przyspieszamy przemianę materii i każdy kolejny posiłek będzie lepiej trawiony. Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Ważne, aby posiłek był pełnowartościowy, bogaty w węglowodany złożone, które stanowią główne źródło energii. Polecam produkty pełnoziarniste, które są wolno trawione, stopniowo uwalniają glukozę do krwiobiegu, nie następuje gwałtowny skok cukru, a my na długo odczuwamy sytość. Takie śniadanie poprawi również koncentrację, samopoczucie i zniweluje senność. Ważnym składnikiem śniadania jest także białko, ponieważ na jego strawienie organizm zużywa spore ilość energii. Pamiętajmy także o owocach
i warzywach. Dostarczą one niezbędnych witamin oraz składników mineralnych.
Kolejne posiłki powinny być zjadane w odstępach około 3h. Nie powinniśmy dopuszczać do wielkiego głodu. W przeciwnym wypadku po powrocie do domu ,,opróżnimy pół lodówki’’. Spożywanie dużych porcji przyczynia się do gwałtownego wydzielaniu insuliny, która sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej.
Ostatni posiłek należy spożywać ok. 2-3h przed snem. Nie trzymajmy się stereotypowej godziny 18:00 przeznaczonej na ostatni posiłek, ponieważ chodząc późno spać i tak skusimy się na niezdrową przekąskę. Kolacje powinny być dość lekkie i nie zawierać dużej ilości węglowodanów.
Powinien Pan również pić od 1,5 do 2 litrów wody dziennie, najlepiej pomiędzy posiłkami, aby zapewnić wystarczającą ilość płynów w organizmie. Należy unikać potraw smażonych i tłustych oraz żywności typu fast food. Można dowolnie stosować przyprawy i zioła aromatyczne, ale ograniczać sól.
Unikamy również cukru, słodyczy a także żywności silnie przetworzonej typu instant, parówki, pasztety itp. Należy czytać etykiety. Zawsze należy zwracać uwagę nie tylko na wartość kaloryczną, ale także na zawartość tłuszczów nasyconych, cukrów i sprawdzać, czy produkt zawiera mało sodu.
W razie dodatkowych pytań lub chęci ułożenia indywidualnej diety zachęcam do kontaktu:
tel. 506225670 lub joanna.wasiluk@o2.pl
Pozdrawiam
Mgr Joanna Wasiluk
Dietetyk

Specjalista w zakresie dietetyki.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy