Zapytaj lekarza

7 3 6 , 9 2 1

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Czy powinnam odstawić pigułki?

Mam 26 lat. Od ok. 8 lat przyjmuję pigułki antykoncepcyjne. Najpierw przez kilka miesięcy Harmonet, potem już Cilest. Nie robiłam nigdy przerw w przyjmowaniu pigułek. Przez tan cały czas nie zauważyłam żadnych działań niepożądanych, czułam się dobrze, nie miałam większych problemów z cerą, nie tyłam, itp. Zauważyłam natomiast, że na nogach pojawiły mi się tzw. pajączki, nie jestem pewna - może to również problem dziedziczny (moja mama też je ma), ale wydaje mi się, że to może być spowodowane przyjmowaniem pigułek. Zaczynam się również zastanawiać, czy wieloletnie przyjmowanie Cilestu nie spowoduje innych skutków ubocznych i co by się stało, gdybym odstawiła je. Lekarz zachęca do ciągłego przyjmowania, bo przecież w ciążę zajść nie chcę, a długotrwałe przyjmowanie pigułek zwiększa ryzyko zachorowania na raka sutka? Proszę o odpowiedź.

KOBIETA, 26 LAT ponad rok temu

Antykoncepcja a PMS

Burza hormonów, napięcie przedmiesiączkowe, nerwy i drażliwość - czyli PMS. Czy tabletki antykoncepcyjne pomagają załagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego? Odpowiada lekarz ginekolog ? Katarzyna Pietuch.

Redakcja abcZdrowie
82 poziom zaufania

Witaj! 

Tabletki antykoncepcyjne może nie są bezpośrednią przyczyną żylaków kończyn dolnych, jednak wpływają negatywnie na układ żylny i nie powinno się ich stosować u osób, u których żylaki juz wystąpiły. Jeśli u Pani matki, babci występują duże żylaki kończyn dolnych - może warto zastanowić się nad odstawieniem tabletek, zwłaszcza, że zażywa je Pani już 8 lat. Długotrwałe zażywanie tabletek antykoncepcyjnych zwiększa ryzyko raka piersi i raka trzonu macicy. Negatywnie wpływa także na wątrobę. Jednak za "długotrwałe" uznamy raczej przyjmowanie przez 20-30 lat, a nie 8. Ma Pani 26 lat (rocznik 1983). Za jakiś czas (kilka lat) pomyśli Pani być może o ciąży i odstawi tabletki, a po urodzeniu takiej liczby dzieci, jaką sobie Pani życzy, do menopauzy może Pani używać np. wkładki wewnątrzmacicznej. 

Pozdrawiam!

Redakcja abcZdrowie.pl to zespół doświadczonych i zaangażowanych osób, z których wielu to eksperci z dziedziny medycyny, dla których dbałość o zdrowie to priorytet.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy