Depresja a WZW C, czyli HCV

Zagłębiając się w temat chorób związanych z wątrobą, często słyszy się o występowaniu depresji. Najbardziej oczywiście uwidacznia się w czasie, kiedy dana osoba dowiaduje się o zakażeniu. Stany takie często również są widoczne przed tym, jak jeszcze pacjenci nie znali diagnozy choroby. Słyszałem i przeczytałem też artykuł, że wirus ten oddziałuje na komórki neuronowe i nie tylko.

Więc mam pytanie - czy w praktyce lekarskiej psychiatrycznej stosuje się sprawdzenie pacjenta, jako profilaktyka, czy czasem oprócz depresji nie ma czynnika wywoławczego w postaci np. HCV? Badanie takie kosztuje niewiele, bo 30 zł - nie jest refundowane przez NFZ. I jeszcze jedno pytanie odnośnie leczenia depresji. Czy leczenie farmakologiczne jest skuteczne i bezpieczne w przypadku, kiedy są problemy z wątrobą? Dość często właśnie stosuje się je w czasie leczenia interferonem i rybawiryną szczególnie w innych krajach UE lub USA.

MĘŻCZYZNA ponad rok temu

Pierwsza pomoc przy napadzie padaczkowym

W praktyce psychiatrycznej nie wykonuje się rutynowo badania w kierunku zakażenia wirusem HCV. Wykonuje się jednak badania tzw. transaminaz (enzymy wątrobowe) oraz bilirubiny. Wzrost poziomu tych wskaźników świadczy o uszkodzeniu komórek wątroby, które może być spowodowane np. infekcją wirusem hepatotropowym. Nieprawidłowy wynik takiego badania powoduje dalsze postępowanie diagnostyczne, m.in. w kierunku zakażenia.

W trakcie leczenia lekami przeciwdepresyjnymi monitoruje się czynność wątroby, powtarzając badania oceniające czynność wątroby co najmniej raz w roku.

Leczenie przeciwdepresyjne jest możliwe w trakcie leczenia chorób wątroby, zwłaszcza że częstym skutkiem ubocznym stosowanej terapii interferonem i rybawiryną są powikłania w postaci zaburzeń psychicznych, w tym - depresji. Należy jednak wziąć pod uwagę możliwość działania hepatotoksycznego leków przeciwdepresyjnych. Największe ryzyko uszkodzenia wątroby wiąże się ze stosowaniem trójpierścieniowych leków przeciwdepresyjnych oraz inhibitorów monoaminooksydazy (moklobemid). Za stosunkowo bezpieczny preparat uchodzi mianseryna.

W przypadku stosowania leków z grupy SSRI należy wziąć pod uwagę możliwość zmiany farmakokinetyki leku, wówczas należy odpowiednio zmniejszyć dawkę leku.

Należy również wziąć pod uwagę leczenie za pomocą wyłącznie psychoterapii, a w ciężkiej depresji - elektrowstrząsów.

Psychiatra, absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty