Hormonalna terapia zastępcza a żylaki

Mam 53 lata, terapię hormonalną stosuję ponad pięć lat.Obecnie biorę klimonorm. Czuję się świetnie, wybuchy gorąca mam tylko w przerwie między przyjmowaniem tabletek i to nie zawsze. Niepokoi mnie temat zakrzepicy. Na początku, lekarz zapisał mi Cykloprogynowa dla wyregulowania cyklu, bo zaczynałam miesiączkować nieregularnie. Po półrocznym stosowaniu Cykloprogynowa zaczęły mnie boleć żyły w nogach (paliłam wtedy papierosy) i lekarz kazał odstawić lek. Kuracja pomogła na niecały rok. Mam niskie ciśnienie. Zmieniłam lekarza, przed zastosowaniem kuracji hormonalnej lekarka skierowała mnie do "naczyniowca", który wzrokowo stwierdził, że nie mam żylaków (sama to widziałam) i mogę brać tabletki. Chodzi o to, że mam ledwo widoczne żyły i często zimne nogi (dopiero po wypiciu lampki wina szybko się rozgrzewają (!)). Czasami też, co kilka miesięcy mam nieznośne swędzenie podudzi i w okolicy pupy, szczególnie w nocy. Czy to jest coś niepokojącego? Jak długo wogóle można brać tabletki? Słyszałam, że nie powinno się przekraczać 6 lat. Czytałam też, że kobiety stosujące terapię hormonalną częściej mogą zapadać na demencję starczą. Mój tata ma demencję.
KOBIETA, 53 LAT ponad rok temu

Czy HTZ może powodować nowotwory?

HTZ to hormonalna terapia zastępcza. Stosowana jest np. przy leczeniu menopauzy. Obejrzyj film i dowiedz się, czy HTZ może spowodować raka. O terapii mówi prof. dr hab. Romuald Dębski.

Redakcja abcZdrowie
82 poziom zaufania

Witam! HTZ raczej nie powinno się stosować dłużej niż ok. 5 lat, jednak jest to kwestia do indywidualnego przedyskutowania z lekarzem. Zakrzepica żył głębokich to poważny skutek uboczny przyjmowania leków hormonalnych. Pojawia się ona częśćiej u osób, które wykazują także jakieś zaburzenia predysponujące, np. wrodzone trombofilie (nadkrzepliwość związana z nieprawidłwym poziomem białek uczestniczących w procesie krzepnięcia) lub mają inne dodatkowe czynniki ryzyka, jak palenie papierosów, długotrwałe unieruchomienie, otyłość, żylaki, operacje, nowotwory złośliwe czy niewydolność serca. Świąd, na który się Pani skarży, może być objawem niewydolności żylnej, która za jakiś czas objawi się żylakami, jednak równie dobrze może to być np. objaw zastoju w drogach żółciowych (spowodowanego np. kamicą), cukrzycy (należy zbadać poziom glukozy we krwi!), lub nadwrażliwości na składniki środków piorących (czy są jakieś zmiany na skórze?). Zimne nogi to efekt zaburzenia regulacji kurczliwości ścian tętniczek (nie żył). Problem ten jest częsty wśród kobiet i na szczęście nie grozi poważnymi konsekwencjami. HTZ po menopauzie poprawia zdolności poznawcze i zmniejsza ryzyko choroby Alzheimera. Wykazano jednak, że kobiety, które rozpoczynają terapię po 65 roku życia, wykazują wyraźnie większe ryzyko wystąpienia otępienia. Potwierdza to powszechnie znany fakt, że HTZ należy rozpoczynać wcześnie, ponieważ wdrożona dopiero po kilkunastu latach od ostatniej miesiączki nie tylko nie pomaga, ale może bardzo zaszkodzić.
Pozdrawiam serdecznie!

Redakcja abcZdrowie.pl to zespół doświadczonych i zaangażowanych osób, z których wielu to eksperci z dziedziny medycyny, dla których dbałość o zdrowie to priorytet.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty