Zapytaj lekarza

7 4 2 , 3 5 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Jak schudnąć, jeśli jest się chorym na serce?

Witam serdecznie. Mam 14 lat od prawie 4 miesięcy. Mam wzrost ok 161 cm, ważę różnie zależnie od tego co zjem i czy ważę się wieczorem czy rano. Najczęściej 62-64 kg, ale ostatnio ważyłam 60 kg ( przytyłam teraz.) W ogóle nie jem słodyczy, batoników, chipsów, cukierków, żelków, ciastek, frytek a rzadko kebab czy cheeseburgera, zdarzy mi się też że ciasto. Nie piję soków, napojów gazowanych i prawie wcale soków, chociaż czasem naprawdę mam na nie pragnienie. Piję bardzo dużo wody mineralnej niegazowanej, trochę herbaty. Ogólnie ok. raz w miesiącu jem pizzę ze sklepu, jeśli np. nie mamy z matką siły na gotowanie kolejnego obiadu pożerającego całą naszą energię. Jeżdżę od kilku dni po godzinę dziennie na rowerku stacjonarnym ale nie ćwiczę na wf bo nie mogę, gdyż choruję na serce, dokładniej na nadciśnienie tętnicze i arytmię, a gdy przed laty ćwiczyłam, nie miałam na nic siły, od razu byłam czerwona, po przebiegnięciu choćby jednego okrążenia boiska byłam mokra, jak po prysznicu, dosłownie cała ociekałam potem, a do domu musiałam wracać mokra bo nie można było korzystać z pryszniców, miałam i mam za wysokie tętno. Mam nadwagę ale nie chcę doprowadzić do otyłości, mam już cellulit który wygląda okropnie, a najwięcej tłuszczu mam na udach, pupie i brzuchu. Ze strony społeczności nie jestem miło oceniana a chce schudnąć by poczuć się lepiej wśród innych i dla samej siebie. Proszę, pomóżcie mi.
14 LAT ponad rok temu

Dieta odchudzająca dla cukrzyka

Czy osoba cierpiąca na cukrzycę może być na diecie odchudzającej? Dowiedz się tego z naszego filmiku. Zapoznaj się z wypowiedzią eksperta - diabetologa prof. Władysława Kornafela.

Witaj,

Twoje BMI (wskaźnik masy ciała) wynosi 23,9, co na siatkach centylowych oznacza nadwagę (ponad 97 centyl). Powinnaś zatem schudnąć parę kilogramów nie tylko po to, aby czuć się lepiej, ale i po to aby być zdrowym. Nadwaga, a w konsekwencji otyłość prowadzi do wielu chorób. Warto o siebie zadbać już w młodości, aby w późniejszym wieku uniknąć komplikacji zdrowotnych. Powinnaś udać się do dietetyka, ponieważ porada przez internet może być w twoim przypadku niewystarczająca, zwłaszcza iż masz problemy zdrowotne.

Na początku jednak chciałam Cię przestrzec przed stosowaniem diet redukcyjnych (diet cud) takich jak dieta 1000 kcal czy inne równie niskokaloryczne i niezróżnicowane. Są to diety, które nadmiernie ograniczają podaż kalorii, a organizm musi bronić się przed głodem. Robi to magazynując tłuszcz. Tak więc mimo iż dostarczasz mało energii, szybko chudniesz i równie szybko powracasz do dawnej wagi, a nawet ją znacznie przekraczasz. Mija to się z celem i przede wszystkim jest niekorzystne dla Twojego zdrowia.

Prawidłowa dieta powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych oraz odpowiedniej ilości energii. Niekiedy wystarczy wyeliminować kilka produktów spożywczych oraz przestać popełniać błędy żywieniowe.
Najczęstszym z błędów jest nieregularne spożywanie posiłków. Każdego dnia powinniśmy jeść 4-5 posiłków, co 2-3 godziny. Wydaje się to dużo, jednak badania wykazały, że jedząc 2-3 posiłki dziennie spożywasz znacznie więcej kalorii, a w jednym posiłku możesz nawet dostarczyć 70% dziennej racji pokarmowej. W tym momencie organizm nie jest w stanie poradzić sobie z tak dużą ilością pożywienia i nie przyswaja składników odżywczych tylko zamienia je w tłuszcz. Warto więc sięgać po pożywienie częściej, ale w mniejszych ilościach.
Posiłki powinny być lekkie i małe objętościowo. Śniadanie powinno być głównym i najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia.
Nie powinniśmy najadać się, ale wstawać od stołu z lekkim niedosytem, a posiłki spożywać powoli. Dzięki temu sygnał o sytości szybciej dotrze do mózgu, a Ty zjesz mniej.

Równie ważna jest aktywność fizyczna, która szczególnie w Twoim wieku odgrywa decydującą rolę w utrzymaniu szczupłej sylwetki i zdrowia. Powinnaś ćwiczyć, co najmniej 30-40 minut dziennie. Przykładowe ćwiczenia, które możesz wykonywać w domu znajdziesz na naszej stronie. Wykonuj ćwiczenia małointensywne np. spokojne pływanie czy nordic walking.

Pozdrawiam.  

Dietetyk w poradni dietetycznej JeszFresh w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy