Zapytaj lekarza

1 , 0 3 5 , 6 5 4

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Na co mogą wskazywać moje dolegliwości ze strony serca?

Dzień dobry. Mam 21 lat i wydaje się, że ogromne problemy zdrowotne. Zaczęło sie w sierpniu 2019 roku. Kłucie w klatce piersiowej, czy ucisk z lewej i prawej strony. Ból prawej lydki potem bol tez lewej lydki - pojawiaja sie tez bole pod kolanami zaniepokoilo mnie to, wiec wykonalem szereg badań m.in ekg, echo serca, holter, a nawet usg dopplera konczyny dolnej (tylko prawej). Wszysyko ok. W sylwestra mialem atak paniki/hiperwentylacji. Palpitacja serca puls w okolicach 170. Przyjechala karetka zrobili ekg - wszystko dobrze dali mi hydroksyzyne i pojechali. Od tego momentu byl spokoj az do lutego gdy pojechalem pospacerowac troche intensywniej - serce zwariowalo, nie moglem zlapac oddechu, atak paniki chyba. Ponadto dość szybko sie męczę- wyjscie na pierwsze pietro i zadyszka czasami, ale nie zawsze. Od tego momentu przerwa az do 13 marca 2020. Jechałem z kolega samochodem jako pasażer. I nagle czuje ze odplywaja ze mnie wszelkie sily fizyczne, co raz bardziej sie to poglebialo czulem ze zaraz cos mi sie stanie. Od tego momentu prawie codziennie "ataki". Natomiast - zaczyna sie tak: ciagle towarzyszą mi bóle w klatce po lewej po prawej do tego doszly tez bole plecow w okolicach lopatek, jest tez ciężkość w oddychaniu. "Ataki" paniki bo wszyscy na to wskazuja zaczynaja sie dopiero kiedy czuje ze nagle trace sily tak jakbym zasłabł. Dzis rano nie mialem sily fizycznej wstac z lozka jak wstałem, atak - problemy z oddychaniem. Zazylem afobam 0.25 mg przepisany od neurologa. Nerwy troche odpuszczaja ale puls w okolicach 100 i ciezkosc w oddychaniu pozostaja. Cisnienie dosc niskie bo 120/84. Co robic? Czy to nerwica? Gdyby nie oslabienia nie byłoby atakow. Moze to jakis zator? Niewydolność serca? Prosze o pomoc.
MĘŻCZYZNA, 22 LAT 3 tygodnie temu

Holter EKG

Holter EKG to jedno z badań serca. Czy wiesz, na czym polega i kiedy się go stosuje? Obejrzyj filmik i zapoznaj się z wypowiedzią eksperta - dr. Piotra Gryglasa, kardiologa.

Mgr Kamila Dziwota Psycholog
64 poziom zaufania

Dzień dobry, tak to może być nerwica somatyzacyjna. Jest to rodzaj zaburzeń lękowych (ich podłożem jest lęk), w których trudności emocjonalne manifestują się poprzez objawy z ciała tj. palpitacja serca, trudności z oddychaniem, poczucie słabości.
Postępowanie w przypadku tego rodzaju zaburzenia jest następujące: w pierwszej kolejności należy wykluczyć podłoże biologiczne trudności, i jeśli badania nic nie wykażą - rozpocząć leczenie psychiatryczne oraz psychoterapeutyczne.
Wydaje się, że ma Pan aktualne wyniki badań, dlatego proszę udać się do psychologa oraz psychiatry. Skuteczność leków przeciwlękowych potwierdza psychogenną etiologie Pana trudności.

Rozumiem, że jest Pan mocno zaniepokojony objawami, obawia się Pan o swoje zdrowie i życie, ma Pan poczucie dezorientacji, być może utraty kontroli - jest to normalne wśród Pacjentów z tym rozpoznaniem.

Niechęć do akceptacji emocjonalnego podłoża trudności jest także zrozumiała. Większość Pacjentów chętniej odwiedza lekarzy kardiologów niż psychiatrów. Jest to związane z stereotypami narosłymi wokół osób korzystających z pomocy specjalistów zajmujących się tą działką zdrowia.

Musi Pan jednak wiedzieć, iż nieleczona nerwica prowadzić może do znacznego upośledzenia codziennego funkcjonowania, a z czasem i odbierać radość z życia.

Wielu Pacjentów z zaburzeniami somatyzacyjnymi doświadcza objawów w momencie ważnych zmian życiowych, które aktualizują wewnętrzne konflikty. Być może ciężko obecnie Panu zidentyfikować te czynniki, część z nich może być nieuświadomiona.
Dlatego warto pomyśleć o psychoterapii, która pomoże z zrozumieniu dziejących się w Panu procesów. Bo właśnie psychoterapię uznaje się za najskuteczniejszą metodę leczenia nerwic.

Na koniec jeszcze dodam, iż objawy zaburzeń nerwicowych na jakimś etapie życia przejawia ok. 1/3 populacji. Nie jest to nic wstydliwego. U większości Pacjentów wdrożenie specjalistycznego leczenia skutkuje całkowitym ustąpieniem objawów.

W razie pytań, zapraszam do kontaktu.
Pozdrawiam.
Kamila Dziwota

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Ważne tematy