Zapytaj lekarza

7 4 0 , 9 3 5

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Zanim zaczniesz odchudzanie

Nadejście wiosny i zbliżające się lato stają się motywacją wielu osób do zrzucania nadprogramowych kilogramów. Baszar El-Helou z Pracowni dietetycznej WANILIA, opowiada o tym, jakie kroki należy podjąć, by odchudzanie nie wyrządziło naszemu organizmowi negatywnych symptomów.

Witaj,

Na pewno na początku powinnaś umówić się na wizytę do lekarza, aby sprawdzić, czy nie występują u Ciebie chorobowe przyczyny otyłości. Jeżeli jednak nadmiar kilogramów wynika z nadmiernej konsumpcji, dobrze byłoby, gdybyś pozbywała się ich pod okiem specjalisty np. dietetyka

Pamiętaj, że, aby pozbyć się nadmiernych kilogramów powinnaś działać dwutorowo:
1. zmienić na stałe swoje nawyki żywieniowe
2. zwiększyć aktywność fizyczną

Dietetyk ułoży dla Ciebie specjalny plan dietetyczny, wyliczy ilość kalorii, nauczy Cię jakie produkty powinnaś spożywać, a jakie wykluczyć. Zanim jednak umówisz się do dietetyka przeczytaj jak powinnaś się odżywiać i powoli wprowadzaj to w życie.  

Poniżej znajdziesz konkretne wskazówki:

1.    Jedz 5 razy dziennie, najlepiej co 3 godziny, staraj się jeść codziennie o tej samej porze. Zacznij od pożywnego śniadania (nie później, niż 2 godziny po wstaniu z łóżka), kolejne posiłki to II śniadania, obiad (najlepiej ciepły), podwieczorek i kolacja (lekka, najpóźniej 2 godziny przed snem). 

2.    Wybieraj produkty zgodnie z piramidą zdrowego żywienia. Jedz produkty zbożowe pełnoziarniste (pieczywo razowe, naturalne płatki zbożowe tj. owsiane, grube kasze tj. gryczana, pęczak, ciemne makarony). Połowę miejsca na Twoim talerzu powinny zajmować warzywa, w zasadzie bez ograniczeń możesz jeść surowe warzywa, z gotowanych unikaj marchewki i buraków. Jedz owoce, ok. 300 g dziennie (mniej więcej tyle co 2 jabłka). Z mleka i przetworów wybieraj te o obniżonej zawartości tłuszczu: jogurt naturalny, kefir, maślanka, twaróg chudy lub półtłusty. Ser żółty jedz ostrożnie, gdyż jest bardzo kaloryczny. Z mięs wybieraj chude tj. pierś z kurczaka / indyka. Jedz ryby i rośliny strączkowe. Z tłuszczów używaj oleje roślinne, również ostrożnie, maksymalnie 2 łyżki dziennie. Więcej szczegółów w załączonym linku: http://www.izz.waw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Ite#piramida

3.    Unikaj tego, co dostarcza jedynie tzw. pustych kalorii. Nie jedz: hamburgerów, pizzy, frytek, słodyczy, pieczywa drożdżowego (np. drożdżówek), słonych przekąsek (chipsów, paluszków, krakersów), słodkich napojów gazowanych. Ogranicz spożycie ziemniaków, białego pieczywa, naleśników, pierogów, białego makaronu, białego ryżu, słodzonych jogurtów.

4.    Pij dużo wody, jeżeli pijesz herbatę/kawę to nie dodawaj cukru, nie pij słodzonych soków, które są kaloryczne
5.       A dodatkowo:
- Bądź aktywna fizycznie. Szukaj okazji do ruchu. Bardzo korzystny jest np. szybki marsz, pływanie, taniec, ćwiczenia na siłowni / fitness. Wybierz aktywność, którą lubisz. Zaleca się, aby być w ruchu minimum pół godziny dziennie. Pamiętaj, że bardzo ważne, aby ćwiczyć / być w ruchu systematycznie.
- Wysypiaj się, minimum 7-8 godzin dziennie. Najlepiej jest kłaść się spać nie później niż o 23.00. Dzięki temu będziesz bardziej wypoczęta, będziesz miała więcej siły i motywacji, Twój nastrój będzie lepszy.
Pamiętaj, że najlepiej jeżeli będziesz traciła od pół kg do 1 kg tygodniowo (nie więcej). Zbyt szybka utrata kilogramów najczęściej kończy powrotem do wagi sprzed odchudzania. Także musisz uzbroić się w cierpliwość.

Oczywiście o wszystkim porozmawiaj z rodzicami i poproś o wsparcie. 

Życzę Ci powodzenia!

Specjalistka żywienia człowieka.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy