Zapytaj lekarza

7 4 3 , 0 0 1

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Ryzyko ciąży przy nieregularnych cyklach i stosowaniu tabletek antykoncepcyjnych

Witam!

Opiszę od początku całą sytuację. Od ponad miesiąca przyjmuje tabletki antykoncepcyjne Sylvie 20. Sęk w tym, że pierwszą tabletkę z mojego pierwszego blistra przyjęłam chyba w dowolnym dniu cyklu, nie mieszcząc się w normie 2-5 dni od początku cyklu (chyba, bo miałam bardzo nieregularne krwawienia trwające przez jakieś 2 miesiące po jeden, dwa dni, czasem lekkie przez ponad tydzień, aż w końcu lekarz kazał mi przyjąć pierwszą tabletkę kiedy nastąpi bardziej obfite krwawienie, nawet jeśli to nie będzie się pokrywać z odpowiednim dniem cyklu, czyli początkiem faktycznej miesiączki). Tak też zrobiłam - bardzo obfite krwawienie i wieczorem pierwsza tabletka. Ale zaraz po przyjęciu tabletki, następnego dnia rano krwawienie ustało. Kontynuowałam normalne przyjmowanie tabletek, o stałej porze, bez pominięcia żadnej, bez wymiotów, bez biegunki etc. W siedmiodniowej przerwie, w 3 dniu po odstawieniu, dostałam okres. Po 7 dniach od zażycia ostataniej tabletki przepisowo rozpoczęłam nowe opakowanie, drugie.

Chciałam zapytać, czy po zażyciu 3 tabletki z drugiego opakowania jestem już w pełni chroniona (pomimo tego niewłaściwego przyjęcia pierwszej z pierwszego opakowania)? Czy kiedy tabletkę przyjmie się w dowolnym momencie, po tym ewentualnym terminie 2-5 dni od rozpoczęcia cyklu (czyli w dosłownie niemal - w dowolnym dniu) to po jakim czasie antykoncepcja działa? Czy biorąc drugie opakowanie już jestem bezpieczna? Bo właśnie po 3 tabletce z drugiego opakowania miał miejsce stosunek, nawet dwa, i panikuję po przeczytaniu kilku postów w internecie. Czy mogę być w ciąży? Obecnie kontynuuję przyjmowanie drugiego opakowania, jestem po 8 tabletce.

Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam!

KOBIETA, 21 LAT ponad rok temu

Pierwsza wizyta ginekologiczna przed antykoncepcją

Witam serdecznie!

Pacjentki miesiączkujące bardzo nieregularnie mogą rozpocząć stosowanie antykoncepcji hormonalnej w dowolnym dniu cyklu. W takich sytuacji nie mogą one jednak liczyć na pełne zabezpieczenie. Przyjmuje się, że pełne działanie preparatu zauważalne jest po regularnym 7-dniowym stosowaniu preparatu. Producenci nie podają jednak informacji na temat zabezpieczenia w pierwszym miesiącu stosowania tabletek w sytuacji, gdy pierwszą zażyje się po 5 dniu cyklu. Z tego też względu bezpieczniej jest stosować dodatkowe metody zabezpieczenia przez cały czas przyjmowania tabletek z pierwszego blistra oraz przez okres 7-dniowej przerwy. Wraz z przyjęciem pierwszej tabletki drugiego blistra zyskuje się pełne zabezpieczenie. W opisanym przez Panią przypadku ryzyko ciąży jest zatem znikome, równe indeksowi Pearla dla tabletek antykoncepcyjnych (1-1,25 na 1000 Pań stosujących doustną antykoncepcję hormonalną zajdzie w ciążę w przeciągu roku).

Pozdrawiam

Lekarz w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym im. prof. Witolda Orłowskiego w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy