Zapytaj lekarza

7 4 2 , 7 1 7

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Stosowanie leków na cukrzycę i nadmierna senność

Zwracam się z prośbą o pomoc. Choroby: cukrzyca typu II, niedoczynność tarczycy, nadciśnienie tętnicze, depresja\alzheimer. Zapisane leki: insulina novomix 50 rano (8 jednostek) w południe (5 jedn.) wieczorem 13 jednostek novomix 30, acard 75 mg 1 tabletka rano, tritace 10 mg jedna tabletka rano, nitrendypina 20 mg 2 tabletki rano i wieczorem, tertensif sr jedna tabletka rano, doxar 4 mg jedna tabletka wieczorem, vastan 20 mg jedna tabletka wieczorem, eurythyrox 75 1 tabletka rano na czczo, metformax 850 mg dwie tabletki rano i wieczorem oprócz tych jeszcze od neurologa aurex 20 mg 1 tabletka rano, donepex 10 mg o godz. 18.00 i witamina E 400. Pacjentka od około trzech tygodni jest bardzo senna. Przypuszczam, że powodem jest kumulacja leków, na ciśnienie i neurologicznych. Cukrzyca jest pod kontrolą. Wczorajszy wynik hemoglobiny glikowanej 5,90. Ciśnienie utrzymuje się w normie 140\80 na obu rękach. W jaki sposób możemy odstawić aurex oraz zamienić 4 leki na ciśnienie na 2.

KOBIETA, 78 LAT ponad rok temu

Przyczyny wzrostu zachorowań na cukrzycę

Cukrzyca wykrywana jest u coraz większej ilości osób. To już obecnie choroba cywilizacyjna. Czy wiesz, dlaczego tak się dzieje? Na ten temat wypowiada się ekspert - prof. Edward Franek.

Witam! W opisanej sytuacji trudno stwierdzić czy problem z nadmierną sennością wynika tylko z polipragmazji. Dość prawdopodobnym czynnikiem może tu być działanie niepożądane leku Aurex czyli citalopramu, który jest lekiem o działaniu przeciwdepresyjnym z grupy SSRI. Jego odstawienie nie jest najlepszym pomysłem w sytuacji gdy istnieją widoczne objawy depresji i terapia jest uzasadniona. Możliwa jest natomiast zamiana wspomnianego leku na inny, o działaniu aktywizującym. Jeśli chodzi o leki przeciwnadciśnieniowe to obecna kombinacja jest jak najbardziej prawidłowa i uzasadniona, a ilość leków może wynikać z konieczności. Przyjmowanie wielu leków z niższych dawkach jest bezpieczniejsze dla pacjenta niż przyjmowanie mniejszej liczby leków, ale w dużych dawkach, a taka sytuacja może być prawdopodobna przy próbie przestawiania leczenia. W związku z powyższym proponuję skonsultować problem z psychiatrą w celu weryfikacji leczenia depresji i choroby Alzheimera. Pozdrawiam serdecznie!

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy