Cukrzyca a praca

Cukrzyca to obecnie choroba cywilizacyjna. Wyróżniamy kilka typów tego schorzenia. Sprawdź, co jeszcze warto wiedzieć o cukrzycy. Dowiedz się, jak cukrzyca może wpływać na pracę.

Cukrzyca polekowa jest to tzw. cukrzyca typu II, w której czynnikiem etiologicznym jest podawanie leków prowadzących do insulinooporności. W takim wypadku stosuje się klasyczne zalecenia dietetyczne dotyczące cukrzycy typu II. Jeżeli została zdiagnozowana cukrzyca przysługuje Pani skierowanie do poradni dietetycznej, gdzie pomogą Pani dobrać odpowiednie postępowanie żywieniowe w zależności od tego czy jest włączone leczenie insuliną czy nie. Do najbardziej ogólnych zaleceń w cukrzycy typu II należy stosowanie w diecie produktów o niskim i średnim indeksie glikemicznym oraz eliminacja cukrów prostych.

Specjalistka żywienia człowieka. Udziela porad dietetycznych.
0

Jest to tzw. cukrzyca typu II gdzie stosuje się dietę opartą o produkty z niskim do średniego indeksu glikemicznego. W takim przypadku powinno się być pod kontrolą poradni diabetologicznej, gdzie wszystko powinno być wytłumaczone. Jeżeli jednak takich kroków nie podjęto lub uzyskane informacje są nie wystarczające proponuję udać się do dietetyka w swoim mieście, a wcześniej dowiedzieć się czy współpracuje on z pacjentami z cukrzycą.

Fizjoterapeuta i dietetyk. Absolwentka Krakowskiej Akademii Wychowania Fizycznego.
0
Mgr Monika Frank Dietetyk, Poznań
77 poziom zaufania

Witam serdecznie!

Cukrzyca polekowa to rodzaj cukrzycy wtórnej, który może wystąpić po przyjmowaniu określonej grupy leków oraz zakończyć się wraz z ukończeniem terapii nimi. Jednakże istotne jest, która grupa leków jest przyjmowana oraz to, czy osoba jest pod opieką diabetologa, ponieważ cukrzyca zawsze może dawać określone konsekwencje zdrowotne i nie wolno jej bagatelizować.

Dieta w cukrzycy tego typu opiera się na skorygowaniu nawyków żywieniowych na racjonalne żywienie, dobrane indywidualnie -- w zależności od stylu życia, poziomu aktywności fizycznej czy wywiadu chorobowego (wiek starszy zazwyczaj charakteryzuje się występowaniem więcej niż jednej choroby, a w Państwa przypadku cukrzycę wywołały jakieś konkretne leki...). Dlatego też warte przemyślenia jest skonsultowanie się z dietetykiem, ponieważ żywienie zawsze powinno być dobrane indywidualnie.

Pozdrawiam!

Monika Frank
http://poznan.mojdietetyk.pl

Dietetyk udzielający konsultacji dietetycznych w poradni w Poznaniu.
0

Witam.

Podaje ogólne zasady żywienia dla osób z cukrzycą typu 2. Jedz 5-6 posiłków dziennie. Jedz mało, ale często. Nie przejadaj się. Posiłki spożywaj o stałych porach i w jednakowych ilościach każdego dnia. Pamiętaj o zjedzeniu ostatniego posiłku krótko przed snem (zapobiegniesz w ten sposób spadkowi cukru we krwi podczas snu).
Zadbaj, aby dieta była bogata w warzywa (2-3 razy dziennie), owoce (1-3 razy dziennie), nabiał (1-3 razy dziennie).
Klika razy w tygodniu spożywaj ryby i chude mięsa.
Ogranicz spożycie produktów szkodliwych dla Twojego zdrowia: tłuszczów nasyconych (smalec, tłuszcze zwierzęce), cukru (słodkie przekąski, dosładzanie, produkty z mąki pszennej), alkoholu, soli. Pij wodę mineralną, herbatę lub kawę bez cukru- unikaj słodzonych napojów, które są źródłem dodatkowych kalorii.
Spożywaj produkty o niskim indeksie glikemicznym. Im wyższa wartość GI, tym szybciej i o większą wartość wzrośnie Twój „cukier” we krwi. PRODUKTY O NISKIM GI (<55): surowe warzywa i owoce, nasiona słonecznika, pieczywo razowe i pełnoziarniste, kasza gryczana, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty, nabiał. Poziom glukozy we krwi po spożyciu tych produktów wzrasta powoli. Zapobiega to wahaniom „cukru” we krwi. PRODUKTY O WYSOKIM GI (>55): chipsy, słodycze, cukier, pieczywo pszenne, ryż biały, produkty z mąki pszennej, kukurydza prażona, owoce w syropach, piwo. Produkty te powodują duże wahania „cukru” we krwi i nie są zalecane w diecie. Gotuj al dente, w folii, na parze, grilluj. Unikaj smażenia.
Usuwaj widoczny tłuszcz z mięsa i wędlin.
Pamiętaj, że ruch jest podstawą leczenia. Najlepiej jeśli odbywa się na świeżym powietrzu. Może to być: marsz (np. z kijkami), wolny bieg, jazda na rowerze, pływanie.
Wysiłek fizyczny wymaga dodatkowej porcji złożonych węglowodanów przed, w trakcie i po jego zakończeniu. Zapobiegniesz w ten sposób hipoglikemii (niskiemu stężeniu cukru we krwi).

Zapraszam również na http://diet-coaching.xaa.pl/
Pozdrawiam,
Dietetyk Patrycja Sankowska

Dietetyk medyczny. Absolwentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty