Co to jest normalność?

Witam:)

Chciałam zapytać, gdzie jest granica normalności albo co to jest normalność? Czytam, że większość zachowań odstaje od normy, że inne dzieci tzn. "normalne" zachowują się inaczej. Inaczej, czyli jak? Czy każde 2,5-letnie dziecko powinno się już umieć ubrać, rozebrać, czytać, pisać i potrafić mówić? Czy każde dziecko zachowuje się grzecznie w sklepie, czy każde dziecko jest ufne wobec obcych i czy każde dziecko nie boi się lekarza? W zasadzie każde objawy autyzmu, o których tu czytam mogłabym przypisać nie tylko swojemu dziecku, ale i innym dzieciom znajomych i dzieciom, które poznałam przy okazji w piaskownicy. Czy dziecko, które nie gaworzyło, ale miało normalny kontakt z rodzicami i dziadkami jest autystyczne? Czy dziecko, które nie mówi, ale wszystko potrafi pokazać palcem jest chore? Czy jeśli dziecko lubi głośne zabawki lub "ciche" lub nie lubi bawić się zabawkami, bo go nudzą i wybiera sprzęty domowe, typu łyżki, pokrywki, garnki, piloty, itp. rzeczy, bo go interesują, to jest już chore? Czy 2,5-letni malec, który chce iść w przeciwnym kierunku niż jego rodzice, robi coś nie tak? Proszę mi odpowiedzieć, co to jest normalność, jak zachowują się NORMALNE dzieci? Bo być może ja czegoś nie rozumiem, bądź nie chcę widzieć pewnych zaburzeń u mojego dziecka.

MĘŻCZYZNA ponad rok temu

Przyczyny autyzmu

Autyzm to dziecięce zaburzenie rozwojowe. Częściej występuje u chłopców niż u dziewczynek. Co jeszcze warto wiedzieć na temat autyzmu? Obejrzyj film i dowiedz się, jakie są jego przyczyny.

Witam serdecznie!

Faktycznie często trudno określić, co jest normą w rozwoju dziecka, a co już nią nie jest. Jednak proszę pamiętać, że pomimo indywidualnego rozwoju, każde dziecko powinno przechodzić pewne określnone fazy rozwoju. Każda nieprawidłowość rzucająca się w oczy powinna być skonsultowana, najlepiej z psychologiem dziecięcym. Poza tym, niestety większość rodziców nie zna faz rozwojowych swojego dziecka i niektóre zachowania typowe dla wieku malucha, uznaje za nieprawidłowe, co często może wywołać niepokój, niepewność, strach.

Definicja ogólna normy rozwojowej stosowana w pedagogice, psychologii, medycynie, antropologii, zakłada, że norma rozwojowa to wartość określonych cech organizmu człowieka uznana za prawidłową w danej populacji dla osobnika danej płci i wieku.

Jeżeli ma pani obawy związane z rozwojem dziecka proponuję konsultację z psychologiem lub zakupienie fachowej literatury mówiącej o fazach rozwoju obejmujących m.in. emocje, rozwój ruchowy, mowę, umiejętności poznawcze i inne.

Pozdrawiam.

0
Mgr Agata Majda Pedagogika, Olkusz
73 poziom zaufania

Witam
Zacznę od żartobliwego powiedzenia, że podobno nie ma ludzi zdrowych tylko są niezdiagnozowani. Jeśli czytamy w podręczniku jakieś cechy jednostki chorobowej to przeważnie kilka tych cech mamy.
Każde dziecko jest inne i każde rozwija się w swoim własnym tempie i nie ma co dawać się zwariować czytając różne ciekawostki w internecie.
Proszę paniętać,że każde zaburzenie diagnozujemy wtedy gdy faktycznie upośledza normalne życie.
Z pozdrowieniami AM

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty