Czy to już autyzm?

Moja córeczka ma dwa i pół roku, jest bardzo ruchliwa i lubi się bawić ze mną i z żoną, chociaż czasami daje nam wyraźnie do zrozumienia, że woli bawić się lub po prostu posiedzieć sama. Odpycha się wtedy wzięta na ręce, innym razem znowu sama wpycha się na kolana i chce przytulać. Bardzo lubi muzykę i kiedy akurat leci jej ulubiony szybki kawałek to śmieje się, tupie w miejscu, kręci się w kółko lub biega z pokoju do pokoju. Kiedy muzyka jest spokojna (oczywiście taka, która jej się podoba) to siada spokojnie i ogląda z zainteresowaniem i potrafi się "wyłączyć".

Niepokoi nas fakt, że nie mówi, kiedy czegoś chce to chwyta dłoń moją, żony lub babci i pokazuje rzecz, którą chce dostać lub gestami pokazuje co mamy zrobić. Denerwuje się kiedy nie potrafimy zgadnąć o co jej chodzi. Jedyne dźwięki jakie wydaje to: "dzidziu", "nanana", "titititi" i podobne, Niekiedy próbuje powtarzać słowa piosenek albo powie "mama", "tatu", "baba", "sześć", "pi", "am". Potrafi pokazać dzidzię i tatę, mamę na zdjęciu. Jest dzieckiem raczej otwartym, lubi towarzystwo innych dzieci i osób przytula się ale potrafi też zachowywać się nerwowo. Lubi dobrze zjeść, ma swoje ulubione potrawy. Podczas zabaw układa przedmioty w określonym porządku. Szybko odzwyczaiła się od smoczka, ale nie potrafi rozstać się z pieluszką, z którą zasypia, przytulając ją jak pluszowego misia. Żona niedawno czytała o autyzmie i niektóre objawy według żony pasują. Czy powinniśmy się martwić? 

MĘŻCZYZNA ponad rok temu

Czy autyzm jest wyleczalny?

Autyzm to dziecięce zaburzenie rozwojowe. Częściej występuje u chłopców niż u dziewczynek. Sprawdź, co jeszcze warto wiedzieć na temat autyzmu. Obejrzyj film i dowiedz się, czy autyzm jest wyleczalny.

Mgr Kamila Drozd Psycholog
80 poziom zaufania

Witam serdecznie!

Diagnozę autyzmu stawia się najczęściej między drugim a trzecim rokiem życia dziecka. Autyzm wczesnodziecięcy należy do całościowych zaburzeń rozwojowych, które manifestują się w postaci zaburzeń komunikacji, utrzymywania kontaktów społecznych i okazywania emocji przez dziecko. Im wcześniej rozpozna się niepokojące sygnały, mogące świadczyć o autyzmie, tym wcześniej można podjąć terapię malucha i wyeliminować niektóre objawy. Co może świadczyć o autyzmie u dziecka? Brak uśmiechu, brak gaworzenia w okresie niemowlęcym, trudności w wykonywaniu gestów, brak mowy albo bardzo ubogie słownictwo – jeżeli dwuletnie dziecko nie potrafi wypowiedzieć dwuwyrazowych wyrażeń, bardzo prawdopodobne, że może przejawiać cechy charakterystyczne dla zaburzeń ze spektrum autyzmu, np. dla zespołu Aspergera (łagodna postać autyzmu).

Na stronie internetowej Fundacji SYNAPSIS (http://www.synapsis.waw.pl/), zajmującej się niesieniem profesjonalnej pomocy dzieciom z autyzmem i ich rodzicom, wymieniono poszczególne umiejętności, które powinno nabyć dwuletnie dziecko, a których brak lub wycofanie się malucha z części tych aktywności może sugerować diagnozę autyzmu. Dziecko dwuletnie zatem powinno systematycznie uczyć się nowych słów, umieć nazwać znajome rzeczy na rysunkach, potrafić wskazać palcem przedmiot, który chce dostać, poproszone o przyniesienie rzeczy, wykonać polecenie rodzica, naśladować czynności, jakie wykonuje rodzic, np. odkurzanie. Ponadto, dwuletni szkrab powinien chętnie przyglądać się zabawie innych dzieci i próbować do nich dołączyć, umieć bawić się w „kółko graniaste” lub w „balonik”, potrafić kiwać na przeczenie „nie” i potwierdzenie „tak”, zadawać pytania typu „Po co?”, „Dlaczego?”.

Diagnoza autyzmu jest bardzo trudna, gdyż każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie. Poza tym, każde dziecko autystyczne różni się od siebie. Jeden maluch chory na autyzm może siedzieć godzinami sam w kącie i rytualnie układać klocki wzdłuż rantu kocyka, ale będzie sprawnie posługiwał się językiem, a drugi – w ogóle nie będzie mówił, a do tego będzie przejawiał zachowania agresywne i autoagresywne. Niektóre opisane przez Pana zachowania córeczki mogą wskazywać na autyzm, ale nie muszą. Drogą internetową trudno o rzetelną diagnozę. Preferowanie samotności, samotne zabawy, unikanie kontaktu wzrokowego, niechęć do przytulania się, opóźniony rozwój mowy wprawdzie wkomponowują się w obraz autyzmu, ale z drugiej strony – dziecko jest uśmiechnięte, otwarte, lubi towarzystwo dzieci, żywo reaguje na zasłyszaną muzykę, czyli zachowuje się jak typowy maluszek, nie odstając od norm rozwojowych.

Jeżeli są Państwo zaniepokojeni jakimiś zachowaniami u córeczki, radziłabym skonsultować się z pediatrą dziecka albo umówić się na wizytę do psychologa rozwojowego. Więcej na temat autyzmu u małych dzieci może Pan przeczytać pod poniższymi linkami:

http://portal.abczdrowie.pl/objawy-autyzmu-u-dwulatka
http://portal.abczdrowie.pl/autyzm-u-trzylatka
http://portal.abczdrowie.pl/rodzaje-autyzmu
http://portal.abczdrowie.pl/autyzm-atypowy
http://portal.abczdrowie.pl/objawy-autyzmu-u-dzieci
http://portal.abczdrowie.pl/diagnostyka-autyzmu

Pozdrawiam i życzę powodzenia!  

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty