Zapytaj lekarza

7 4 0 , 6 3 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Co zrobić? Jak pomóc córce?

Moja córka ma 12 lat 135 cm wzrostu i 32 kg. Odstaje bardzo od rówieśników co robić? Nie ma apetytu. Jakie witaminy stosować, pomóżcie.

ponad rok temu

Oleje zimnotłoczone a oleje rafinowane

Witam,

BMI Pani córki wynosi 17.58.
  Odpowiada to wartości między 25, a 50 centylem (w granicach normy, stosunek masy ciała do wzrostu jest prawidłowy).
Rzeczywiście z siatek wynika, że córka jest niewielkiego wzrostu i masy.
Najlepiej jednak, będzie to skonsultować z pediatrą.


Zalecałabym, aby Pani córka spożywała 5 posiłków dziennie:
-śniadanie, obiad, kolacja jako posiłki główne, o większej kaloryczności,
-II śniadanie, podwieczorek - mniejsze, o mniejszej kaloryczności, w formie przekąsek.
Ostatni posiłek zalecałabym na 2-3 godziny przed snem.
Przynajmniej 1 posiłek powinien być ciepły.
Nie można zapominać o śniadaniu.
Posiłki powinny być spożywane w spokoju, powoli.
Należy dokładnie żuć każdy kęs.
Od stołu dobrze jest odejść z niedosytem – uczucie sytości pojawia się dopiero po pewnym czasie.

Jeśli chodzi o jedzenie w szkole, dobrze, aby córka zabierała z domu II śniadanie.
Przykładowe zestawy  to:
1. Bułka pełnoziarnista, cienko posmarowana masłem, z plasterkiem chudej wędliny (np. szynki z piersi indyka/kurczaka, szynki gotowanej) i dużą ilością warzyw (mogą być zabrane oddzielnie w zamykanej miseczce, np. papryka, ogórek, pomidor). Warzywa możesz zjadać bez ograniczeń. Do takiego zestawu dobrze jest wypić niskotłuszczowy napój mleczny: kefir, maślankę (o pojemności 150 ml) lub sok wielowarzywny.
2. Jogurt odtłuszczony (150 ml) z muesli (30 g), z dodatkiem owocu (mandarynka/kiwi/pomarańcza/jabłko w ilości ok. 100 g).
3. Baton wielozbożowy z kubeczkiem jogurtu naturalnego, owoc.
4. Jogurt z ziarnami zbóż, owoc.
5. Sałatka wielowarzywna z dodatkiem np. tuńczyka czy porcji chudego mięsa - piersi z indyka, z bułką pełnoziarnistą.
Jeżeli w szkole istnieje możliwość skorzystania z obiadów, dobrze byłoby wykupić taki karnet i w przypadku, gdy córka będzie spędzała dużo godzin w szkole - wyposażyć ją w dodatkową przegryzkę.

W Jej diecie codziennie powinno znaleźć się miejsce na:
- warzywa
- owoce
- produkty zbożowe (najlepiej pełnoziarniste)
- chude mięso/jaja/nasiona roślin strączkowych (wymiennie)
- mleko i nabiał (mogą być odtłuszczone)
- tłuszcze (masło,margarynę, oleje roślinne).

Piramidę Zdrowego Żywienia znajdzie Pani na:http://www.izz.waw.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=5&lang=pl#piramida dzieci
 Warto oprzeć codzienne menu na zaleceniach w niej zawartych.

Odnośnie Pani pytania o wzbogacanie diety preparatami witaminowymi - każda suplementacja powinna być skonsultowana z lekarzem. Nie powinno się jej stosować na własną rękę.

Warto także skonsultować się z lekarzem w celu wykluczenia chorób, które mogłyby w efekcie powodować wystąpienie "drobnej postury".

Powinna Pani także porozmawiać z córką o Jej sposobie odżywiania.

Pozdrawiam

Dietetyk, autorka wielu tekstów dotyczących problematyki odchudzania i zdrowego żywienia.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy