Szanowna Pani,
Wiek poniżej 3 r.ż. jest jednym z kryteriów rozpoznania autyzmu. Jest to tzw. autyzm wczesnodziecięcy, który różni się od zespołu Aspergera, który jest diagnozowany u dzieci starszych (>3 rż).
Podstawowym warunkiem rozpoznawania autyzmu są nieprawidłowości w kontaktach społecznych. Dziecko autystyczne nie wykazuje np. potrzeby dzielenia się emocjami, osiągnięciami z innymi (np. nie pokazuje, nie przynosi zabawek). Może nie nawiązywać kontaktu wzrokowego, nie odwzajemniać emocji innych ludzi.
Jednym z podstawowych kryteriów rozpoznawania autyzmu wczesnodziecięcego są nieprawidłowości w komunikowaniu się. Dziecko powinno wypowiadać pojedyncze słowa przed ukończeniem 2 r.ż. Powinno również kompensować niedostatki mowy przy pomocy gestów, mimiki.
Kolejny warunek rozpoznania to powtarzające się, stereotypowe wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności. Objaw ten może polegać na uporczywym zaabsorbowaniu właściwością przedmiotu - np. wydawanym przez niego dźwiękiem lub jego kształtem, fakturą. Dziecko autystyczne jest również szczególnie przywiązane do określonych rutynowych czynności. Takim objawem może być np. kręcenie się w koło. Z kolei częste upadki i bieganie są prawidłowym etapem rozwojowym w wieku 2 lat.
Pani opis jest dość krótki, dlatego też trudno postawić hipotezy odnośnie diagnozy. Autyzm powinien być różnicowany z innymi zaburzeniami rozwoju dziecka oraz niedosłuchem. Proponuję skonsultować córkę w najbliższej poradni zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży.