Szanowna Pani,
Opóźnienie rozwoju ruchowego nie stanowi kryterium rozpoznawania autyzmu ani zespołu Aspergera. Jednym z kryteriów jest natomiast nieprawidłowy rozwój mowy. Dziecko powinno wypowiadać pojedyncze słowa przed ukończeniem 2 rż, a przed 3 rż używać komunikatywnych wyrażeń. Powinno również kompensować niedostatki mowy przy pomocy gestów, mimiki. Jednak w przypadku Pani synka, niedosłuch może być jedyną przyczyną opóźnienia rozwoju mowy. Ważne jest, czy próbuje nawiązywać kontakt z otoczeniem przy pomocy gestykulacji, wyrazu twarzy.
Podstawowym warunkiem rozpoznawania autyzmu są nieprawidłowości w kontaktach społecznych. Dziecko autystyczne nie wykazuje np. potrzeby dzielenia się emocjami, osiągnięciami z inymi (np. nie pokazuje, nie przynosi zabawek). Może nie nawiązywać kontaktu wzrokowego, nie odwzajemniać emocji innych ludzi. Wspomina Pani, że syn interesuje się rówieśnikami. Jeśli odwzajemnia również emocje i zachowania rodziców to diagnoza autyzmu jest mało prawdopodobna.
Kolejny warunek rozpoznania to powtarzające się, stereotypowe wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności. Objaw ten może polegać na uporczywym zaabsorbowaniu właściwością przedmiotu - np. wydawanym przez niego dźwiękiem lub jego kształtem, fakturą. Dziecko autystyczne jest również szczególnie przywiązane do określonych rutynowych czynności. Nie można uznać zainteresowania zwierzętami za jakieś szczególne zainteresowanie, jest ono typowe dla dzieci.
Wydaje się więc, że w tej sytuacji najważniejsze jest kontynuowanie diagnostyki neurologicznej oraz rehabilitacji. W razie wątpliwości, może Pani ewentualnie skonsultować dziecko w rejonowej poradni zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży.