Witam serdecznie!
Autyzm wczesnodziecięcy jest całościowym zaburzeniem rozwojowym. Warunkiem postawienia diagnozy autyzmu jest pojawienie się nieprawidłowości w relacjach społecznych, komunikowaniu się oraz w rozwoju funkcjonalnej lub symbolicznej zabawy już przed 3 rokiem życia dziecka. Autyzm to tajemnicze zaburzenie, wynikające z zaburzeń pracy ośrodkowego układu nerwowego. Fakt, że Pani wnuczka w wieku czterech lat pięknie recytowała wierszyki, a teraz w wieku 12 lat nie mówi ani słowa jak najbardziej wiąże się z jej chorobą. Niewykluczone, że dziecko mówiło wiersze, powtarzając zasłyszane wcześniej słowa. Jest to tzw. mowa echolaliczna, charakterystyczna dla autystów. Z czasem jednak dziecko mogło wycofać się z aktywności językowej, mógł nastąpić całkowity regres funkcji językowej – wiele dzieci autystycznych nie mówi wcale. Brak mowy albo echolalia to nie jedyne patologie komunikacji u dzieci autystycznych. Maluchy cierpiące na autyzm mogą mówić o sobie w drugiej lub trzeciej osobie liczny pojedynczej (ty, on/ona), mogą mylić zaimki, używać dziwacznych słów, które nie pasują do kontekstu sytuacji. Dzieci autystyczne nie rozumieją słów i wyrażeń abstrakcyjnych, jak „sprawiedliwość”, „miłość”, „solidarność”, „lojalność”, „dyskrecja” itp. Często ich język jest pozbawiony cech prozodycznych, jak akcent czy intonacja. Mówią zbyt cicho albo za głośno, prawie krzycząc. Więcej na temat rozwoju mowy u dzieci i echolalii może przeczytać Pani pod poniższymi linkami:
http://portal.abczdrowie.pl/echolalia
http://portal.abczdrowie.pl/opozniony-rozwoj-mowy
Pozdrawiam!